Amazon v Brně vzniknout může. I když o to nestojí

Brno – Posudek EIA dopadl pro Amazon v Brně dobře. Jihomoravský krajský úřad vydal souhlasné stanovisko se stavbou logistického centra v průmyslové zóně Černovická terasa. Nové vedení města teď chce sjednotit svůj názor a poté vyslat Amazonu jasné stanovisko, zda o stavbu haly stojí, či ne. Sama firma přitom po peripetiích kolem schvalování smluv předchozím brněnským zastupitelstvem nakonec prohlásila, že o stavbu haly v Brně zatím usilovat nebude.

Amazon v Brně v posudku EIA prošel. Úřad přitom zohlednil připomínky městských částí, spolků i jednotlivců, kteří se k projektu loni vyjadřovali. Developer CTP Invest příchod Amazonu dosud definitivně nevyloučil, stejně tak Amazon od loňského léta neurčitě říká, že hledá lokalitu ve střední Evropě a Brnu neříká ani ano, ani ne. „S Amazonem budeme jednat ve chvíli, až si v koalici vyjasníme názory. Shoda by měla jít i napříč politickým spektrem,“ řekl brněnský primátor Petr Vokřál (ANO) a zdůraznil, že už se nesmí opakovat blamáž na zastupitelstvu jako loni. „Město musí být pro investory důvěryhodné,“ dodal.

Zřejmé zůstává, že volnou plochu v průmyslové zóně obsadí internetový prodejce Amazon, případně menší investoři s jiným zaměřením. Kvůli tomu město tlačí především na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), aby maximálně urychlilo stavbu dálničního sjezdu přímo do průmyslové zóny. Ten výrazně uleví přetížené dopravě ve Slatině. Už na jaře by mělo ŘSD získat územní rozhodnutí. Podle Vokřála je současná situace dlouhodobě neudržitelná a na nový sjezd se ptají i firmy, které už na Černovické terase fungují.

Pokud by nakonec CTP stavělo sklad pro Amazon, musí se řídit desítkami podmínek, které krajský úřad do souhlasného stanoviska zapracoval. Lidé, kteří vystupovali proti záměru, se obávají především zvýšeného hluku a škodlivin v ovzduší kvůli velkému nárůstu dopravy. Mezi klíčové podmínky patří opatření, která odcloní bytový projekt Slatina - Zelené město od železniční tratě a obřího skladu a co nejvíce sníží dopravu ve Slatině a Tuřanech.

Množství aut v dotčených městských částech, které už je nyní enormní, má však zásadně snížit právě až dálniční sjezd. Dopravu v okolí by Amazon zatížil stovkami osobních aut zaměstnanců a podle posudku až 360 nákladními auty za den. Američané slibovali nejméně 1 500 pracovních míst. Záměru v Brně se dočasně vzdali ve chvíli, kdy městské zastupitelstvo nebylo schopné se dohodnout, zda Amazon v Brně chce, či nikoliv. Až když Amazon ztratil zájem, odhlasovali zastupitelé možnost postavit sklad i změnu územního plánu, který původně v průmyslové zóně sklady zakazoval.

Brněnský Amazon opět na stole (zdroj: ČT24)