„Vláda dala svolení ministerstvu dopravy, aby tento návrh předložilo paní Havránkové,“ řekl premiér Mirek Topolánek. Kabinet měl přitom dnes na stole dva návrhy. První počítal s výměnou deseti hektarů pro stavbu dálnice za 247 hektarů zemědělské půdy na jiném místě. Právě tenhle návrh podle svých dřívějších vyjádření preferovala Havránková. Vláda se ale rozhodla pro druhou variantu, tedy směnu deseti hektarů za deset hektarů a finanční náhradu.
Právní zástupce Havránkové Pavel Černohous podle svých slov neměl ponětí, že kabinet dnes o pozemcích rozhoduje. K rozhodnutí vlády se tedy vyjádřit nechtěl. Komentoval ale postup ministerstva dopravy.
„Protlačili to tam na poslední chvíli, abychom se k tomu nemohli vyjádřit,“ upozornil Černohous na fakt, že „kauza Havránková“ nebyla ve zveřejněném programu jednání vlády.
Stát v současné době musí majiteli pozemku nabídnout tzv. cenu obvyklou. Ta ale není nikde specifikována. Majitelům se často nelíbí a se státem se přou dlouhá léta. Pokud se spor dostane až k soudu, stát musí s vyvlastněním čekat až na jeho definitivní verdikt a výstavba nových úseků silnic se opožďuje a prodražuje.
Objevily se proto poslanecké návrhy, které by měnily zákon tak, že soud by neměl na vyvlastnění odkladný účinek. Stát by mohl stavět a majitel by se s ním soudil pouze o výši náhrady a nikoliv o pozemky samé. Vláda to ale nedávno odmítla jako přílišný zásah do soukromého vlastnictví. Kabinet proto chystá vlastní návrh řešení sporů kolem pozemků pro dálnice.
Další spory se očekávají například při výstavbě jihočeské dálnice D3, která má ve středních Čechách vést přes rekreační území kolem řeky Sázavy.