Svitavská nemocnice má svého ombudsmana

Svitavy - S novinkou, která má zlepšit komunikaci mezi pacienty a jejich rodinami, přichází svitavská nemocnice. Od dubna má svého ombudsmana. Nápad se ale moc nelíbí Svazu pacientů. Ten tvrdí, že ochránce práv placený nemocnicí podle nich nemůže zaručit nestrannost při řešení závažných sporů. Svitavský ombudsman však na obhajobu rozhodnutí uvádí první konkrétní případy, s nimiž se na něho pacienti již obrátili.

Eva Havlíková pracuje v kanceláři svitavské nemocnice jako manažerka kvality. Od dubna se stala i novou ochránkyní práv pacientů. V roli ombudsmana má řešit připomínky a stížnosti. „U nás v nemocnici nehrozí, že bychom nějaký případ zametli pod koberec. Každá stížnost a každý podnět, který přijde na stůl, se řeší,“ tvrdí Eva Havlíková, ombudsman svitavské nemocnice.

Význam svitavského ombudsmana ale zpochybňuje svaz pacientů. Hlavně proto, že ho platí sama krajská nemocnice. „Jak říká české přísloví: Koho chleba jíš, toho píseň zpívej. My to nevidíme jako přínos pro kvalitu a zlepšení nemocniční péče,“ uvádí viceprezident Svazu pacientů ČR Jan Šplouchal.

Například při soudních sporech se podle svazu pacientů na takového ochránce práv nelze spoléhat. Nemocnice ale ombudsmana hájí s tím, že už teď má první klienty. „Volala mi pacientka a potřebovala radu, jakým způsobem a jestli vůbec si může v nemocnici vyžádat dokumentaci po zemřelém manželovi,“ vysvětluje Eva Havlíková. „Zřízením funkce ombudsmana a komise pro stížnosti, která s tím úzce souvisí, se snažíme zjednodušit cestu k pacientům i k našim zaměstnancům, k tomu aby se jejich podání řešilo co nejrychleji a co nejefektivněji,“ zdůrazňuje náměstek ředitele svitavské nemocnice Pavel Kunčák.

Stejný nápad jako ve Svitavách zatím v ostatních krajských nemocnicích nemají. „Všechno, s čím se na nás pacienti obrátili, jsme buď delegovali na oddělení, kde jim bylo odpovězeno, nebo veškeré připomínky řeší vedení nemocnice,“ dodává ředitel Orlickoústecké nemocnice Martin Procházka.

Náměty a připomínky řeší po svém i v pardubické nemocnici. Před pár dny pro pacienty otevřeli informační recepci. Stížnostmi se pak zabývá oddělení komunikace s veřejností.