Majitelům historické kolejky komplikuje život každá krádež na 120 let staré trati. Nejčastěji mizí šrouby, spojky či vrtule. „Vynásobte si to na vzdálenost sto metrů a jednoho kilometru, čímž docházíte k milionovým částkám,“ dodal Filip Bašta ze Zubrnické muzeální železnice.
Členové Občanského sdružení přitom potřebují peníze hlavně na obnovu trati, kterou České dráhy už nespravují. Vypomáhají si sponzorskými dary od příznivců i vlastními úsporami. Situace je o to smutnější, že trať je z velké části tvořena nenahraditelnými díly. „V podstatě se jedná i o atypický materiál, který se už dneska nedá sehnat,“ doplnil zástupce muzea Martin Kašpar.

Reportáž Jana Stuchlíka
Nadšenci dosud dokázali obnovit šest z deseti kilometrů historické železnice. Nyní přemýšlejí o tom, že koleje z neopravené části trati odmontují a uloží do skladu do té doby, než se najdou peníze ne její rekonstrukci. „To je strašně pracná varianta, ale jediný způsob, jak zachránit tu kulturní památku,“ přiznává starosta Tomáš Pernekr. Na nákladnou operaci ale třicítka nadšenců ze Zubrnické muzeální železnice zatím nemá. Nejdříve potřebují splatit přes jeden a půl milionu korun, za které zdevastovanou trať koupili.