Vážany nad Litavou - Kromě vytěžené zeminy také hromady stavebního nepořádku - i takových „zásilek“ se dočkaly Vážany nad Litavou na Vyškovsku, nedaleko kterých investor už několik let vyváží hlínu získanou například při ražbě královopolských tunelů v Brně. Firma TML ji chtěla využít ke stavbě motokrosové dráhy. Ta už měla být dávno hotová, jenže plně naložená nákladní auta přes obec jezdí dál.
Lidem z Vážan vadí skládka zeminy
Na poli za obcí Vážany nad Litavou už pět let roste motokrosová dráha. K její stavbě využívá firma TML v čele s bývalým závodníkem Tomášem Hrdinkou zeminu, kterou dovážela například ze stavby studentského kampusu v Brně-Bohunicích, opravy silnice v Bučovicích a především ražby královopolských tunelů. Skládka zeminy umístěná na soukromém pozemku ale budí čím dál větší rozpory.
Přestože by motokrosová dráha měla být více než rok hotová, na místo se sváží zemina dál - jen za dobu natáčení České televize tam projelo asi dvacet nákladních aut. Lidé si neustále stěžují na hluk, prach, rozbité a zablácené silnice. Vedení radnice má proto podezření, že stavba motokrosové dráhy byla pouze záminkou pro založení skládky. „Připadá nám, že za tím stojí podnikatelský záměr,“ řekl místostarosta Vážan Petr Smejsík (nez.).
Zástupce investora Tomáš Hrdinka ale tvrdí, že za zpoždění, kvůli kterému na skládce stále pracují, si můžou okolní obce samy. „Teď v podstatě ještě dokončujeme to, co mělo být hotové už v roce 2009, a to kvůli zákazu vjezdu, který nám tehdy dala obec Nížkovice na příjezdovou cestu ke skládce. Sedm měsíců nám práce stály, než jsme si vyřídili povolení příjezdu z druhé strany,“ uvedl.
Stavební úřad investorovi nestanovil žádné limity
Kromě hlíny se ale na skládce začaly objevovat také betonové bloky, stavební recykláty a kamenná suť, které tam rozhodně podle stavebního povolení nepatří. „Momentálně dostavujeme část dráhy, která bude sloužit jako protihlukový val. Tyto materiály tam vozíme proto, abychom měli čím zpevnit příjezdové cesty pro náklaďáky. Využíváme je pro stavbu, čili jsou to stavební materiály. Nic špatného na té skládce není, nechápu, co na tom může někomu vadit,“ brání se Hrdinka. Jak dlouho se bude materiál na skládku navážet, nebyl schopný říct.
Ačkoliv si lidé na skládku stěžují, policie ani vedení obce problém neřeší - radnice tvrdí, že je v celé záležitosti bezmocná. Slavkovský stavební úřad, který investorovi před lety vydal povolení, přiznal chybu - investorovi totiž nestanovil žádné limity. Stavební plán proto začal přezkoumávat.
Povolení ke svozu zeminy firma získala v roce 2008. Věčně zablácená silnice, která se rozpadala už v době, než po ní navíc začaly jezdit desítky náklaďáků, ale rozčilovala obyvatele okolních obcí - nejen Vážanské, ale také Nížkovice a Koběřice. Nížkovice, kterým po několika měsících došla trpělivost, se dokonce rozhodly pro razantní řešení. Na jaře 2009 umístily na začátku obce značku se zákazem vjezdu kamionů a nákladních aut. Investorovi, kterému tím obec zablokovala příjezd k poli, tím začaly narůstat obrovské ztráty. 500 zaměstnanců kvůli tomu musel nechat doma.
„Vedení Nížkovic nás ani neupozornilo, že takový zákaz chystá,“ tvrdil zástupce investora Tomáš Hrdinka. Stížnostem ze strany investora se vedení bránilo s tím, že je přece také nikdo neinformoval o tom, že se u nich ze dne na den několikanásobně zvýší provoz.