Frýdek-Místek - Již deset let využívá mateřská a základní škola Naděje ve Frýdku-Místku v rámci výuky tzv. canisterapii. Tato léčebná metoda se psy je součástí speciální pedagogické péče, kterou zařízení poskytuje, a pomáhá dětem navazovat spolupráci s učiteli a zapojit se do kolektivu.
Psí léčitelé pomáhají dětem ve frýdecké školce
Frýdeckou školu navštěvují žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, jako například děti s poruchami učení či chování, ale i tělesným či mentálním postižením. A právě u nich terapie přináší výsledky. Děti si se psy hrají, mazlí se s nimi. „Canisterapie přináší dětem hlavně radost, uvolnění. Když mají pozitivní pocity, dokáží se lépe uvolnit, a tím je ta spolupráce daleko lepší,“ říká vedoucí učitelka Lenka Nakládalová. Tím, že se zvířete dotýkají, si děti procvičují i svaly na rukou. Terapie tak funguje také jako součást rehabilitace.
Aby mohl pes pomáhat, musí projít nejen základním výcvikem, ale i speciálními povahovými testy. „Důležité je zjistit, jakou reakci nám ten pejsek ukáže, jakou má povahu, zda zvládne lidi na vozíčku, lidi s různými handicapy,“ vysvětluje Helena Fejkusová z občanského sdružení Podané ruce, které se zabývá pomocí lidem v obtížných životních situacích.
Canisterapie se poprvé objevila v 70. letech ve Spojených státech a Německu. Do České republiky se dostala v roce 1996. Pomáhá nejen handicapovaným, ale i dětem v dětských domovech nebo seniorům.