Plzeň dá Škodě Transportation 12 miliard za údržbu MHD

Plzeň – Zastupitelé města Plzně schválili zakázku za 12 miliard Kč. Sdružení kolem Škody Transportation převezme na 29 let údržbu a opravny vozů MHD včetně čtvrtiny zaměstnanců Plzeňského městského dopravního podniku (PMDP) a postaví depo za 1,6 miliardy korun. Z přítomných 40 zastupitelů hlasovalo pro 30, hlavně z ODS a ČSSD.

„Ekonomický model ukazuje, že v daný okamžik je pro město nejvýhodnější,“ zhodnotil zakázku primátor Plzně Martin Baxa (ODS). Současnou koalici schválený projekt příliš nezatíží, zatím bude platit Škodě jen servis. Depo se začne splácet až v roce 2015. Podle zastánců projektu ušetří Plzeň přes dvě miliardy korun oproti tomu, pokud by stavěla depo sama a o vozy se nadále staral PMDP. Podle odpůrců je kontrakt příliš dlouhý i s ohledem na možné riziko zániku firem. Upozorňují, že takto rozsáhlý PPP projekt, tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru, v ČR dosud neexistuje. Šéf Škodovky Josef Bernard dnes nabídl, že pokud si to radnice vyžádá, zkrátí servisní práce na deset let a depo by firma převedla na město už v roce 2017, a to bez nároku na další finanční kompenzace.

Podle opozičních zastupitelů z TOP 09, kteří s projektem nesouhlasili, nemá město v rozpočtu zajištěné dostatečné rezervy na to, aby kontrakt po sedm volebních období bez problémů splácelo. „Je otázka, jestli vůbec město zvládne zatížení, které mu tato koalice přenechá,“ prohlásil na adresu dnešního rozhodnutí předseda zastupitelského klubu TOP 09 Michal Vozobule. Zakázku se snažil v minulosti městu rozmluvit i ministr financí; přímo řekl, že ani současná rozpočtová situace neopravňuje nikoho ke zlodějinám.

Ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký (ČSSD) kontroval, že město s pětimiliardovým rozpočtem zatím nemůže mít jasný výhled příjmů, protože podle připravované novely zákona o rozpočtovém určení daní má mít ročně minimálně o 300 milionů Kč méně, ale přesné propady zatím nejsou jasné. Tomáš Jílek z TOP 09 argumentoval
tím, že také aktuální stanovisko Evropské investiční banky k PPP projektu není pozitivní, podobně jako stanovisko ministerstva financí, i když uznal, že specializovaná firma bude servis vozů MHD provádět lépe než PMDP. „EIB pouze upozorňuje na rizika, o nichž víme,“ dodal Zrzavecký. Primátor města Martina Baxa (ODS) uvedl, že náhradní varianta v současné době rozpracovaná nebyla.

Vstup a reportáž Mirky Vildové (zdroj: ČT24)

Ředitel odboru financování územních rozpočtů ministerstva financí Jan Zikl:

„Nebyla zvážena všechna finanční rizika, to je ten systém a po nás potopa.“

Veřejnou zakázku "Vybudování nové dopravní základny pro PMDP, zajištění oprav, údržby a
odstavu vozidel MHD" vyhrála Škoda City Service, seskupení čtyř firem kolem Škody Transportation. Plzeň jí má platit po 29 let 240 milionů Kč ročně za servis a údržbu vozů, což je podle vedení města o deset až 15 procent méně, než činí dlouhodobý průměr nákladů. Dále by Plzeň hradila splátky za stavbu depa, které přijde se státní dotací 400 milionů Kč na 1,6 miliardy Kč a vznikne ve škodováckém areálu do konce roku 2013. Radnice by ho splácela 26 let, asi 60 milionů Kč ročně.

Autobusové a trolejbusové depo v centru v Cukrovarské ulici je v havarijním stavu a vozidla se tam nevejdou. Stavba depa už se diskutuje od roku 1985. „Opravárenský závod a depo, umístěné na nejvhodnějším pozemku v Plzni, plánujeme jako moderní továrnu s novými halami na čtyřech hektarech, zkušební dráhou a dvěma nezávislými vjezdy. Zprovozníme ji v březnu 2014. Už o tři měsíce dříve opustíme depo v Cukrovarské,“ řekl Bernard. Riziko konkurzu nebo exekuce firem ve sdružení vyloučil, protože podle něj jde o podnikatelské subjekty se 4 tisíci lidmi a tržbami 10,5 miliardy korun a nasmlouvanými kontrakty za 36,6 miliardy Kč.

Odboráři i městská opozice opakovaně upozorňovali na to, že výběrové řízení je dělané na míru plzeňské Škodovce, což radnice odmítá. "ČSAD invest o zakázku zájem měla a díky našim zkušenostem bychom se blížili téměř polovině nákladů, které jsou plánovány v současné době," prohlásil ředitel ČSAD Autobusy Plzeň Miroslav Hucl.

Kvůli vyčlenění opraven a údržby trolejbusů, autobusů a tramvají s 240 zaměstnanci vyhlásily v polovině března odbory PMDP stávkovou pohotovost, kterou zrušily toto pondělí. Údajně kvůli tomu, aby zastupitelé při dnešním rozhodování nebyli pod tlakem. Po vyhlášení pohotovosti se s nimi sešli zástupci města i Škodovky a uklidnili odboráře novými informacemi a garancemi. Podle odborů město nové depo trolejbusů a autobusů nutně potřebuje. Nesouhlasí ale s modelem PPP projektu, hlavně s prodejem části podniku a dlouhou délkou smluvního vztahu. Tvrdí také, že externí servis vozidel MHD se Plzni prodraží a že lidé nemají jistotu zaměstnání. Škodovka naopak tvrdí, že by chtěla počet pracovníků údržby zvýšit. Odbory po dnešním schválení začnou jednat se Škodovkou o převodu zaměstnanců.