Žatec (Lounsko) – Smrtí pilota a pasažérky na zadním sedadle skončila havárie cvičného proudového letadla asi 300 metrů od letiště u Žatce. Muž byl na místě mrtvý, žena podlehla zraněním v nemocnici. Bývalý armádní letoun byl vybavený vystřelovacími sedačkami, měl je ale deaktivované, zřejmě kvůli předpisům.
U Žatce spadl Delfín bez katapultů, dvě osoby zemřely
Havarovaný letoun byl typu Aero L-29 Delfín. Zřítil se nedaleko soukromého letiště Macerka u Žatce, což je jiné letiště než bývalý žatecký vojenský aeroport. „Jde o letoun L-29, který patří některé z civilních společností,“ uvedla mluvčí generálního štábu armády Jana Růžičková.
Nehoda se stala při seznamovacím letu
Podle leteckého rejstříku jsou v České republice registrováni pouze dva civilní delfíni. Havarovaný letoun OK-ATS patří firmě Aviation Technologies and Services, která stroj používala k předváděcím letům. I dnešní let měl takový účel. „Byl to seznamovací let pro jednu paní, měl jsem službu na stanovišti,“ řekl spolumajitel stroje Alois Häckel.
Pilot, který při nehodě zahynul, byl podle jeho známých zkušený, dříve působil v armádě. Svědci uvedli, že před nehodou prováděl akrobatické manévry. „Bylo hodně nízko, takže jsem z toho měl strach,“ popsal Vratislav Filek, který úspěšně absolvoval podobný let týmž strojem asi o hodinu dříve. Další let už skončil pádem. Následně se stroj rozlomil a začal hořet. „Při příjezdu jednotky bylo letadlo v plamenech,“ uvedl mluvčí hasičského sboru Pavel Bém. Na místě musely zasahovat čtyři hasičské jednotky.
Pilot zemřel na místě, třicetiletá pasažérka utrpěla těžká zranění. V kritickém stavu byla letecky převezena na ARO vinohradské nemocnice, měla rozsáhlé popáleniny. Odpoledne svým zraněním podlehla, informoval mluvčí nemocnice.
K následkům nehody mohlo přispět, že se lidé z kokpitu nemohli vystřelit. Delfíni jsou sice vybaveni vystřelovacími sedačkami, kvůli legislativě však v předváděcím letadle zřejmě byly vypnuty. Podle Josefa Bejdáka z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod je v takovém případě odpojení vystřelovacích patron pod sedačkou logické, jinak by museli všichni pasažéři procházet obsáhlým školením.
Delfíni létají už přes půl století
Stroje L-29 vyráběl podnik Aero v 60. letech a na počátku 70. let, prototyp vzlétl již na konci 50. let. Patřil mezi standardní výcvikový letoun armád zemí Varšavské smlouvy, našel využití i jako lehký bitevník. Z výzbroje evropských armád ho postupně vytlačily novější typy, určité množství ale zůstává v civilním sektoru. Schopnost vzletu z nezpevněných ploch je považována za jednu z jeho výhod.
Dosud poslední smrtelná nehoda proudového letadla v Česku se stala v únoru 2003. Při havárii alky zemřel vojenský pilot. Podle závěru vyšetřování udělal chybu, když prováděl náročný manévr příliš nízko nad terénem. Před dvěma lety došlo ke dvěma nehodám předchůdců alky a nástupců delfínů – strojů L-39 Albatros patřících rovněž armádě. Jejich posádky se stihly katapultovat. Příčinou obou nehod byly závady motorů. Do dalších svých albatrosů proto nechalo vojsko dosadit nové pohonné jednotky.