Zastupující koridor se připravuje na svou hvězdnou hodinu

Praha – Železniční trať z Prahy do Lysé nad Labem bude možná již za dva roky sloužit jako náhrada koridorového úseku Praha–Kolín, který Správa železniční dopravní cesty rozkope u Úval. Železniční správa se proto nejprve zaměřila právě na stárnoucí dráhu přes Lysou a zahájila její modernizaci. Za sebou má první část, která se dotkla zejména pražského úseku – došlo k rekonstrukci hornopočernického nádraží či výměně zabezpečovacího zařízení v úseku Praha-Vysočany–Čelákovice.

V příštím roce se sice již bude na hlavní trati u Úval pracovat, Správa železniční dopravní cesty ale ještě nechystá velkou výluku. V místě, kudy projíždějí veškeré dálkové vlaky mířící z Prahy do Brna, Bratislavy, Vídně, Ostravy nebo Žiliny, stejně jako osobní spoje do Českého Brodu či Kolína a nákladní doprava, zůstanou po většinu roku v provozu alespoň dvě koleje. O rok později ale má dojít na lámání chleba. Podle Luďky Hnulíkové z Českých drah zůstane po většinu roku k dispozici pouze jedna kolej.

Mnoho vlaků proto pojede z Prahy do Kolína odklonem přes Lysou nad Labem. K tomu se SŽDC rozhodla budoucí „zastupující koridor“ modernizovat tak, aby alespoň z Prahy do Lysé nad Labem bylo možné jezdit až 140kilometrovou rychlostí. Nyní dokončila 1. stavbu, během které modernizovala traťové zabezpečovací zařízení z Prahy do Čelákovic a nádraží v Horních Počernicích. „V železniční stanici Praha-Horní Počernice v prostoru stávající koleje číslo 4 vyrostlo nové ostrovní nástupiště se dvěma nástupními hranami s výškou 550 mm, což spolu s původním nástupištěm umožní nástup a výstup ze tří vlaků současně,“ poukázal mluvčí železniční správy Pavel Halla.

V celém úseku z Vysočan až do Čelákovic bdí nad provozem automatické hradlo, pouze ve stanicích v Horních Počernicích, Mstěticích a Čelákovicích ponechala SŽDC původní elektromechanické zabezpečovací zařízení.

Stavba stála 229 milionů korun, složil se na ni Státní fond dopravní infrastruktury a Fond soudržnosti EU. Železniční správě se vše prodražilo ještě skoro o milion kvůli pokutě od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Podle úřadu chybovala správa tím, že z tendru neoprávněně vyloučila společnost Skanska, jejíž nabídka byla o více než čtvrtinu nižší než nakonec realizovaná cena. SŽDC proti rozhodnutí podala rozklad, řekl Tomáš Drvota ze SŽDC.