Stavba D8 se blíží ke konci, povolení ale jisté nemá

Teplice - Závod s časem zatím vyhrávají stavaři pracující na posledním úseku dálnice D8. Zatímco soud rozhoduje, jestli má dálnice platné stavební povolení, stihli dělníci postavit většinu z chybějícího dvanáctikilometrového úseku. „Ta rozpracovanost je na vysoké úrovni a tady stačí strašně málo, aby auta po této části dálnice mohla začít jezdit,“ uvedl vedoucí technické dozorčí správy D8 František Zukerstein. Největším problémem dálnice se tak zdají být staré dokumenty, na základě kterých se staví.

Stavba se teď ukládá k zimnímu spánku. Kvůli hrozícím mrazům řeší dělníci jen drobnější dodělávky. Jenomže zatímco dálnice postupně vzniká, stále není jasné, jestli bude mít platné stavební povolení. Soud měl původně rozhodnout na konci tohoto měsíce, případ je ale natolik složitý, že to určitě nestihne. „Není možné konstatovat, kdy soud rozhodne, ale bude se snažit rozhodnout co nejrychleji,“ řekla tisková mluvčí krajského soudu Ústí nad Labem Irena Jeřábková.

Dálnice byla plánována od začátku devadesátých let a od té doby se o její podobu hádá stát s ekologickými aktivisty, kteří stavbu dálnice opakovaně napadají u soudu. Nelíbí se jim dvacet let staré posudky, které hodnotily vliv dálnice na životní prostředí, jde především o řízení EIA z roku 1995, které podle ekologů dostatečně neposoudilo jiné varianty trasy, jež mimo jiné zahrnovaly ekology prosazovanou variantu s dlouhým tunelem pod celým Českým středohořím.

Stavba D8 pokračuje, přestože stavební povolení jisté nemá (zdroj: ČT24)

Letos v létě soud ekologickým aktivistům vyhověl, a než dálnice dostala nové povolení, stroje měsíc stály. Předcházel tomu poměrně komplikovaný právní spor, stavební povolení, na které se pro necelých pět kilometrů dlouhý úsek stavby vedoucí přes CHKO České středohoří čekalo už od roku 2007, vydal lovosický stavební úřad před loňskými Vánoci.

Stavební povolení znovu platí od 31. srpna a hned 3. září ho ekologické sdružení znovu napadlo. „Pokud bude té žalobě vyhověno v plném rozsahu, určitě to bude mít vliv na termín dokončení stavebních prací,“ uvedla tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Dálnice se staví už třicet let

Dálnice vzniká po částech třicet let. Slavnostní přestříhávání pásky zažila už sedmkrát. Poměrně bez problémů se stavělo z Prahy do Lovosic a z Ústí nad Labem k německým hranicím. Stavbu prostředního úseku ale od počátku blokují ekologové, kterým se stavbu podařilo už podruhé zastavit.

Dálnice D8 má spojit Prahu nejen s Podkrušnohořím a městy Ústí nad Labem a Teplice, ale i se Saskem a severní polovinou Německa. Zatím je hotova jižní část Praha - Lovosice a úsek Teplice - státní hranice, mezi oběma částmi ale musí auta přejíždět po běžných dvoupruhových státních silnicích. Chybějící úsek dálnice způsobuje v okolních obcích hluk a prašnost z nadměrné dopravy, místní proto usilují o rychlé dokončení dálnice.