Účet za nehodu na rypadle se může vyšplhat až na půl miliardy

Chomutov - Páteční nehoda na hnědouhelném rypadle v dole Nástup Tušimice způsobila škodu od 100 do 500 milionů korun, uvedl ředitel strategie Severočeských dolů Vladimír Budinský. Policie pracuje s horní hranicí škody. Vyšetřování však chvíli potrvá, výslech techniků bude možný až po jejich návratu z nemocnice.

Rypadlu v pátek při opravě spadlo rameno, na němž pracovalo několik dělníků. Tři z nich utrpěli těžká zranění. Severočeské doly by na podobnou škodu měly být pojištěné, vyšetřování nehody ale chvíli potrvá, poněvadž je zapotřebí vyslechnout techniky, kteří potřebují čas na zotavenou. Rypadlo typu SR-1550 je zhruba deset let staré, původně stálo téměř miliardu korun.

„Z dosud nezjištěných příčin došlo k uvolnění lana a následnému zborcení konstrukce velkostroje na zem. Při pádu byli zraněni čtyři muži,“ uvedla policejní mluvčí Marie Pivková. Tři z nich, všichni okolo čtyřicítky, byli transportováni vrtulníky do nemocnic v Praze a Ústí nad Labem. Technici se v době nehody pohybovali v prostoru elektrické rozvodny.

Policie odhaduje škodu na půl miliardy korun, Severočeské doly jsou opatrnější. „Je to horní odhad. Teprve si budeme dělat své vlastní, ale zřejmě se to bude pohybovat od 100 do 500 milionů korun,“ řekl Budinský.

Přesun velkorypadla v hnědouhelném dole Vršany u Mostu
Zdroj: Libor Zavoral/ČTK

Běžné rypadlo stojí minimálně miliardu

Rypadla patří k nejdražším zařízením dolů. Část z nich zpravidla těží zeminu, takzvanou skrývku, další pak těží přímo uhlí. Většina rypadel používaných v Česku byla vyrobena v 60. až 80. letech minulého století. Po změně politických poměrů jich vzniklo už jen několik. Většinou stojí přes miliardu korun.

Nejnovější rypadlo, dokončené na jaře 2011, stálo Severočeské doly 1,5 miliardy. Hodnota starších, ale opravených rypadel se podle starších zpráv odhaduje zhruba na polovinu. Poškozené rypadlo je typu SR-1550, jde zřejmě o jeden ze dvou skrývkových strojů stejného typu, které si Severočeské doly koupily v letech 1997 až 2002. Dodavatelem byla společnost Vítkovice-Prodeco, podvozkovou část dodávala německá firma Krupp Fördertechnik. I se zakladačem stála obě rypadla asi dvě miliardy korun.  

Severočeské doly patří energetické Skupině ČEZ, mají dva doly a obstarávají nadpoloviční většinu české těžby hnědého uhlí. Její valná většina je určena pro tepelné elektrárny mateřské společnosti.