Nuselský most slaví

Praha - Nuselský (v letech 1975–1989 Gottwaldův) most slaví jubileum. Jedna z nejvýznamnějších dopravních staveb v Praze byla po osmi letech práce slavnostně otevřena přesně 22. února 1973. Dodnes patří k jedné z největších staveb svého druhu v České republice.

Na přemostění Nuselského údolí se začalo pracovat v roce 1965. Jedné z nejvýraznějších novodobých dominant Prahy muselo uvolnit své místo několik tehdejších domů. Nenasytný 485 metrů dlouhý Nuselský most pak během osmileté stavby spolykal na 20 tisíc kubíků nejkvalitnějšího betonu. Pro zátěžovou zkoušku posloužilo v roce 1970 66 tanků. Po slavnostním otevření se auta i vagony metra mohly dát do pohybu.

Základní údaje o Nuselském mostě

  • 26,5 m – šířka horní mostovky
  • 42,5 m – výška mostu
  • 485 m – délka mostu
  • 152,7 milionu Kčs – celkové náklady na stavbu (původní odhad 86 milionů Kčs)
  • 11. 1. 1965 – počátek stavby
  • 22. 2. 1973 – slavnostní otevření
  • 9. 5. 1974 – zahájen provoz metra

Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Se stavbou mostu takovýchto rozměrů přitom v tehdejším Československu nebyly zkušenosti. „My jsme nastoupili technologii předepjatého betonu, což bylo tehdy naprosto nevídané. Ten most svojí technologií umožňoval opustit oblouk, být rovný, a tím se i lépe začlenit do celého panoramatu Prahy,“ uvedl architekt mostu Stanislav Hubička.

  • Nuselský most je hlavní dopravní tepnou v Praze zdroj: isifa/Lidové noviny/FRANTISEK VLCEK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/45/4411/441040.jpg
  • Nuselský most plný chodců autor: Vojta Rejl, zdroj: Vojta Rejl http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2644/264322.jpg
  • Zábrany proti přelézání na pražském Nuselském mostě zdroj: isifa/Lidové noviny/TOMAS KRIST http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/45/4411/441039.jpg
  • Gustáv Husák otvírá Nuselský most autor: ČTK, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/612/61125.jpg

Oproti provozu z roku 1973 dnes mostem projede čtyřikrát více pasažérů metra a podobně stouplo i množství aut. Jediné, co díky dokonalejším zábranám s časem klesalo, byl počet sebevrahů. „Nikdo nikdy nepředpokládal, že by se tam někdo zastavil a skákal,“ řekl spoluautor projektu Nuselského mostu Stanislav Hubička. I tak ale skokem do čtyřicetimetrové hloubky ukončily svůj život už stovky lidí.

Nuselský most byl původně projektován na dobu využívání okolo sta let. Za použití dnešních technologií si ale jeho tvůrce architekt Hubička dokáže představit, že most bude sloužit výrazně déle. Už dnes otřesy způsobené vagony metra roznáší na mostní konstrukci železný rošt a právě ten by se mohl časem opotřebovat. Tento rošt je ale podle Hubičky možné vyjmout a nahradit novým. A Pražané se nemusí bát ani toho, že by kvůli takové opravě byla důležitá tepna mimo provoz dlouhou dobu, Hubička trvání takové výměny odhaduje v řádu dnů, maximálně týdnů.

Vydáno pod