Méně aut ve městech, to znamená více cestujících v městské dopravě. Tvrdí to čeští dopravci. Pokud města nezmění přístup, lidí v tramvajích, trolejbusech nebo autobusech bude ubývat. „Nemůžeme podporovat veřejnou hromadnou dopravu a zároveň podporovat individuální dopravu,“ uvedl Miloslav Kulich, předseda Sdružení dopravních podniků ČR.
Rozhoduje cena jízdenek i informovanost
Podle Michala Krause, generálního ředitele Plzeňských městských dopravních podniků, hraje velkou roli dostupnost informací týkajících se veřejné dopravy. Rozhodující je ale také cena jízdenek. Podle průzkumů cestující v Plzni nechtějí platit za jízdu na krátké vzdálenosti. Chodí raději pěšky, nebo jezdí na kole.
V New Yorku jezdí studenti zdarma, v Tallinnu všichni
Naopak v západní Evropě za posledních deset let cestujících v městské veřejné dopravě přibývá. Například ve Vídni se autem po městě pohybuje zhruba třetina obyvatel. Roční předplatné jízdného ve Vídni vychází na 365 eur. Cestující tak denně nezaplatí víc než 25 korun. Nesrovnatelné výhody pro uživatele městské dopravy pak nabízí New York. „Například studenti mohou jezdit autobusem zcela zdarma. Ale platí to i pro další speciální skupiny. Ty mají dopravu také bezplatnou,“ říká Milind Naphade, IBM New York.
Extrémem ve veřejné dopravě se stal estonský Tallinn. Ten je první evropskou metropolí, kde se ve veřejné dopravě jezdí zdarma. Město tak bojuje za méně aut v ulicích a znečištění ovzduší.
