Centrální dispečink ovládá všechny světelné křižovatky v Brně

Brno - Provoz na brněnských křižovatkách bude plynulejší. Postará se o to nový centrální dispečink Brněnských komunikací, který svede veškeré ovládání světelných křižovatek do jedné ústředny. Jednotlivá brněnská střediska spolu totiž nekomunikovala, a navíc byla zastaralá. Nový systém přitom pamatuje i na mimořádné události, jakou je například automobilový doprovod prezidenta republiky.

Po úspěšném zkušebním testování se v těchto dnech do provozu zapojuje nová ústřední centrála Brněnských komunikací za 27,5 milionu korun. V Brně je celkem 143 světelných křižovatek, které obsluhují zařízení od tří různých dodavatelů. Nová ústředna ale zvládne obsluhovat všechny křižovatky bez ohledu na specifika zařízení.

Čtyřiašedesát brněnských světelných křižovatek má tzv. preferenci pro vozidla MHD. „Zavedeme ji i na dalších osmi rekonstruovaných křižovatkách. Snaha města je mít preferenci MHD na všech křižovatkách, kde je to možné,“ uvedl správní ředitel společnosti Brněnské komunikace Roman Nekula.

Podle jeho slov byly dosavadní ústředny zastaralé, zatímco nová centrála bude vyhovovat moderním evropským standardům. „Nová ústředna dokáže efektivně využít novou generaci takzvaných řadičů, které automaticky řídí křižovatku,“ řekl ředitel Brněnských komunikací Arne Žurek.

„Jsme schopni z jednoho místa ovládat světelné křižovatky, tunelové stavby i parkovací systémy. Můžeme ovládat také zádržné systémy, které omezují dopravu v historické části města,“ prozradil vedoucí střediska Jiří Matouš. V nové centrále hlídá brněnské silnice každý den na šest dispečerů.

Nové ústředí vzniklo už před rokem, současně se stavbou Královopolských tunelů. Právě rok  trvalo testování celého systému. Ten ale nabízí i řadu novinek, jako je například program nastavující tzv. VIP cestu, která je určená například doprovodu prezidenta nebo mezinárodním návštěvám. Z ústředí je možné nastavit dopravní signalizaci pro celou trasu kolony.

Některými brněnskými ulicemi projedou desítky tisíc aut denně

V rámci projektu chce společnost Brněnské komunikace pokračovat rekonstrukcí samotných světelných křižovatek. Další etapy budou stát přes sto třicet milionů korun, přičemž firma získala dotaci 111,5 milionu korun z Regionálního operačního programu.

Protože z plánovaného brněnského okruhu je postavena jen menší část úseků, většina dopravy stále směřuje do městských ulic. Nejvytíženějšími místy jsou například ulice Gajdošova či Opuštěná, kudy denně projede až pětačtyřicet tisíc vozidel.

„Nějakým způsobem reagujeme na stav, který je nyní,“ připustil Nekula, který zároveň dodal, že pro rozvoj dopravy je nezbytné dokončit brněnský městský okruh. Již nyní ale středisko zvládne obsloužit všechny čtyři brněnské tunely.