Řada mostů přes dálnici D1 byla léta ve špatném stavu, státní silničáři se ale místo oprav soudili s obcemi, komu vlastně patří a kdo práce zaplatí. Teď je jasno, místo oprav však začala úplná rekonstrukce. Ředitelství silnic a dálnic nechává mosty strhnout, místo nich vzniknou nové, které budou širší a v budoucnu umožní rozšíření dálnice pod nimi na šest pruhů bez další přestavby.
Lidé, kteří mosty využívali, jsou však ze současného stavu, kdy mosty jeden po druhém padají, nešťastní. Třeba lidé z Děkanovic a Studeného na Benešovsku, které dělí 1,5 kilometru, musí teď při cestě mezi obcemi ujet 16,5 kilometru. Teď si ještě cestu zkracují přes pole, v zimě ale budou muset absolvovat celou cestu po silnicích. Stržený most ovlivnil také odvoz dřeva z lesů u Smrčné na Jihlavsku. „Musíme volit náhradní trasy. Ta cesta není tak pěkná a odvozní soupravy najedou více kilometrů,“ podotkl lesní správce a starosta Smrčné Josef Nechvátal.

Radovan Daněk o demolici mostů
Nový most u Nových Sadů nevyroste
Ředitelství silnic a dálnic chce do budoucna zabránit dalším sporům o vlastnictví tím, že rekonstruované mosty přes dálnici po dokončení převede na obce. Výsledkem takového plánu je i úplný zánik jednoho z nich – v Nových Sadech už nadjezd přes dálnici nechtějí, obec s jedenapůlmilionovým rozpočtem se bojí, že by nezvládla platit statisíce za údržbu. „Rozhodli jsme se, že most zachovat nechceme a dohodli jsme se s ŘSD, že nám udělají obchvat,“ přiblížil starosta Karel Klíma.
Mosty přes dálnici nechalo ŘSD strhnout v jednom případě v první polovině června, zbylých šest během uplynulého víkendu. Mezi Loktem a Hořicemi na pomezí středních Čech a Vysočiny a mezi Lhotkou a Velkou Bíteší ještě pokračuje úklid po demolici, skončí však již zítra. Potom skončí dopravní omezení, kvůli kterému se v obou úsecích jezdí v režimu 2+1 pruh.