Hradec Králové má za sebou změnu MHD, přibylo přestupů

Hradec Králové – Velké změny zavádí královéhradecký dopravní podnik. Několik linek mění svoji trasu, pro cestující to především znamená více přestupů. Dopravní podnik, resp. město, které u něj objednává dopravu, tak reaguje na pokles tržeb, ke kterému přispělo i zlevnění jízdného z roku 2009. To mělo do MHD přivést více cestujících, avšak nestalo se tak. Ti cestující, kteří zbyli, se teď na dopravní podnik kvůli změnám zlobí. Lidé, kteří přišli o přímé spojení do centra, jsou přesvědčeni, že na ně dopravce pohlíží jako na občany „druhé kategorie“.

Lidé, kteří jezdí v Hradci Králové městskou hromadnou dopravou, se musí s novým týdnem začít znovu učit, jak kam dojedou. Pět linek mění svoji trasu a jedna zcela přestává jezdit, je třeba častěji přestupovat. K tomu zdražuje jednotlivá jízdenka zakoupená u řidiče z 15 na 18 korun, která je však nově přestupní. Město tak chce snížit náklady. „Náklady na ujetý kilometr stoupají, ať se už jedná o zvýšené DPH či o vyšší cenu pohonných hmot nebo obecně o inflaci, s jejímiž negativními dopady se potýkají všichni,“ uvedl ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich. Ubezpečil, že díky omezení provozu a zdražení jednotlivých jízdenek nebude nutné zdražovat jiné jízdné. Celodenní jízdenka zakoupená u řidiče dokonce zlevňuje z 65 na 55 korun. Cena jízdného se nemění u časových jízdenek předplacených na městské kartě, u papírových nepřestupních jízdenek zakoupených mimo vozidlo a u SMS jízdného.

Změny MHD od 15. 7.:

  • zrušená linka: 28
  • změny trasy nebo intervalů: 5, 8, 9, 11, 17

Dopravní podnik města Hradce Králové dnes již nevypravil linku 28, která jezdila mezi Terminálem hromadné dopravy a zastávkou Pod Strání.

Spojení z terminálu na Moravské Předměstí místo ní zajišťuje linka 9, které se výrazně mění trasa. Mezi zastávkami Heyrovského a Kino Mladých jede po nové trase po obchvatu Třebše na Hvězdu a dále přes Masarykovu a Moravské Předměstí. Naopak již neobsluhuje zastávky VŠ koleje, Na Kotli, Náhon a Štefcova.

Zastávky, které „devítka“ opustila, nadále obsluhuje linka 8. Té se trasa nemění, mění se však interval, který je nově od ranních hodin hodinový.

Další tři linky nově nejezdí z Terminálu HD. Spoje číslo 5 začínají až na Slezském Předměstí-Cihelně, odkud jedou do Slatiny a vybrané spoje do Divce. Ve zbytku trasy ji nahrazují linky 3 a 6, dopravní podnik slibuje garanci přípojů.

Velké škrty se týkají také linek 11 a 17, které dosud ve velké části trasy jezdily jednosměrně a proti sobě. Linka 11 nově jezdí pouze v úseku Svinary–Slezské Předměstí–Adalbertinum–Muzeum, kolem muzea jede opačným směrem.

Linka 17 obsluhuje druhou část někdejšího společného okruhu s „jedenáctkou“. Některé spoje začínají na Parlamentu, odkud jedou přes Běleč na Svinary, odkud již v plném provozu jedou spoje dále přes Malšovice na Adalbertinum a Muzeum.

Změny asi budou pokračovat

Omezení provozu, které znamená, že autobusy a trolejbusy v Hradci Králové ročně najedou o 300 tisíc kilometrů méně, obyvatele dotčených čtvrtí rozzlobila. „Připadám si jako méněcenný občan. Za stejnou cestu budu platit víc. Ostatních částí města se změny skoro nedotkly,“ řekl obyvatel Slatiny. Spokojeni nejsou ani opoziční zastupitelé. „Zarážející je to, že tyto zásadní změny nebyly předem nijak projednány a konzultovány s komisemi místní samosprávy dotčených městských částí,“ uvedl zastupitel Adam Záruba (Změna pro Hradec), podle kterého by bylo možné ušetřit například také provozováním autobusů na zemní plyn.

Ředitel Kulich chce zavedené změny průběžně vyhodnocovat, pravděpodobně nastanou i další změny. „Jsou i další možnosti v jiných oblastech města, ale pochopitelně by to přineslo zhoršení současného komfortu, který poskytujeme. Uvidíme, jaké bude chování cestujících, protože je jasné, když je menší zájem, není možné nabízet tak velkou službu,“ řekl Kulich. Dopravní podnik chce, aby cestující posílali připomínky k zavedeným změnám na e-mail info@dpmhk.cz.