Po letech odkladů začne v srpnu stavba nové trati u Plzně

Plzeň – Stavba přeložky železniční trati mezi Plzní a Rokycany, která zrychlí cestování z krajského města do Prahy, když odpadne zajíždění do Chrástu, začne v srpnu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v tomto týdnu zamítl odvolání jednoho z neúspěšných účastníků soutěže, Správa železniční dopravní cesty tak může podepsat smlouvu s vítěznými Metrostavem a Subterrou. Trať, jejíž součástí bude nový nejdelší tunel v Česku, bude v provozu od roku 2016.

Cestu z Prahy do Plzně za hodinu a čtvrt a jízdu čtyřkilometrovým tunelem Chlum si měli cestující ve vlacích užívat už příští rok a stavba teď měla vrcholit. Problémy s výkupy pozemků a poté čekání na verdikt ÚOHS, u kterého si neúspěšná společnost Skanska stěžovala na výběr dodavatele, však způsobily, že se na plánované trase z Rokycan do Plzně, resp. mezi Ejpovicemi a Doubravkou, ještě ani nekoplo. SŽDC však teď má volné ruce a v srpnu stavba konečně začne. Konkrétní termín zahájení ale SŽDC ještě nemá. „Harmonogram není zatím stanoven a bude se řešit v těchto dnech,“ uvedl mluvčí správy Pavel Tesař.

Stavební firmy nabídly, že přeložku dlouhou šest kilometrů, z níž čtyři kilometry povedou tunelem pod vrchem Chlum, postaví za necelé čtyři miliardy korun. Podle konkurenčních firem je taková cena velmi těžko dosažitelná, protože podle původních odhadů měl na téměř čtyři miliardy korun přijít pouze samotný tunel z Kyšic pod plzeňským vrchem Chlum a soutěž původně počítala s náklady 7,5 miliardy korun. Skanska, která nabídla cenu 4,75 miliardy, soutěž napadla. Tvrdila, že Metrostav zvítězil díky metodě hloubení tunelu, která neodpovídá zadávací dokumentaci. To ale SŽDC popřela. „Tato veřejná zakázka byla vůbec první, u které mohl každý uchazeč předložit více variant řešení,“ upozornil mluvčí Tesař. ÚOHS nakonec stížnost zamítl.

Stavba bude trvat tři roky, SŽDC proto nebude moci v posledním roce čerpat peníze ze stávajícího Operačního programu doprava 2007–2013, který bude k dispozici jenom do roku 2015.

Tunel Chlum dlouhý 4,2 kilometru bude nejdelší v Česku. Vlaky už nebudou jezdit obloukem přes Chrást u Plzně, navíc zrychlí až na 160 kilometrů za hodinu. Tunel bude mít dva jednokolejné tubusy propojené s únikovými východy po 350 metrech. Budou přizpůsobeny i pro zajíždění hasičských vozů.

Přeložka Ejpovice–Doubravka vznikne v rámci rekonstrukce třetího tranzitního železničního koridoru. Jeho západní větev Praha–Plzeň–Cheb je zatím hotova zhruba ze tří čtvrtin. Po staré trati se zatím jezdí na dvou úsecích mezi Prahou a Plzní, konkrétně z Prahy do Berouna a právě z Rokycan do Plzně. Cesta mezi oběma městy tak dnes trvá rychlíkům a expresům hodinu a 35 minut, Pendolino ji ujede o devět minut rychleji. Po otevření nového úseku u Plzně se cesta zrychlí o dalších deset minut. Po dokončení prací mezi Prahou a Berounem se jízdní doba zkrátí až k hodině, zahájení této rekonstrukce ale zatím není v dohledu.