Vedlejší berounskou trať čeká hvězdná hodina, vzniknou i nové zastávky

Praha – Cesta z Prahy do Plzně již brzy povede pro některé vlaky místy, kde ještě nedávno chtěl Středočeský kraj zcela zrušit provoz – přes Rudnou u Prahy, Nučice a Loděnici. Při opravě hlavní trati Praha–Beroun z ní vznikne objízdná trasa, a aby vlaky cesta příliš nezdržela, prochází teď jednokolejka velkou rekonstrukcí. Nejenže potom bude možné jezdit po ní rychleji a pohodlněji, ale také na více míst. Na ní a také na odbočce z Rudné do Hostivice vznikne šest nových zastávek pro příměstskou dopravu.

Vlak z Prahy do Berouna – pod takovým označením si snad každý představí romantickou dvoukolejku, která se vine kolem Berounky, a cestující si při jízdě může prohlédnout Pražský hrad i Karlštejn. Je tady ale ještě jedna trať se stejným směrováním – vede přes Rudnou u Prahy a Loděnici a na rozdíl od stárnoucí hlavní trati prochází důkladnou rekonstrukcí. Po ní bude sloužit jako odklonová trasa při toužebně očekávané rekonstrukci hlavní dráhy, současně ale posílí i význam jí samotné – přibudou nové zastávky, které umožní lidem snáze cestovat ze středočeských obcí až do centra Prahy.

Nové zastávky přibudou v Rudné u Prahy a Jinočanech a také na odbočce, která vede z Rudné do Hostivic – v samotné Hostivici a v Chýni. „Cílem je nalákat cestující zpět na železnici, aby využívali kapacitní a rychlou dopravu do středu města,“ přiblížil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Tomáš Drvota. Zastávky by měly vzniknout ještě do zimy a objevit se v novém jízdním řádu.

Ostatní stávající stanice a zastávky projdou nebo už prošly rekonstrukcí, do nového kabátu se například odělo nádraží v Rudné. Železničáři také mění koleje a vylepšují přejezdy, v příštím roce zavedou dálkové řízení, takže z trati zmizí výpravčí. Výsledkem má být reprezentativní náhradní trasa pro vlaky odkloněné z karlštejnské železnice. „Potřebujeme trať trochu uzpůsobit tomu, abychom zvýšili její propustnost, to znamená někde budeme muset obnovit křižování vlaků tak, aby se na trať vešlo víc vlaků najednou,“ podotkl Tomáš Drvota.

Rekonstrukce trati z Prahy do Berouna přes Rudnou, která je v jízdním řádu označena jako 173, bude stát stovky milionů korun, hotova by měla být v příštím roce, potom na ni naváže modernizace koridoru, která by měla skončit do roku 2018. Úsek Praha–Beroun přes Karlštejn bude poslední část její západní větve, kde práce začnou.

Milan Brunclík o rekonstrukci trati 173 (zdroj: ČT24)