Rychleji z Hradce do Pardubic to půjde nejdříve za další rok

Pardubice – Na silnici mezi Pardubicemi a Hradcem Králové není vzácností auto, které jede rychlostí 110 km/h nebo ještě vyšší. Když se ale policistům zachce, snadno si zde vydělají množství pokut – oficiálně nejde o rychlostní komunikaci a rychlostní limit přes velkorysé parametry čtyřpruhové komunikace a mnohaleté sliby zůstává na standardní devadesátce. Zvýšení povolené rychlosti se řidiči nedočkají ani letos, odkládá se kvůli legislativě, ale i nutným úpravám silnice. V úvahu by ale mohlo připadnout alespoň v roce příštím.

Ředitelství silnic a dálnic investovalo přes tři miliardy korun do úprav hlavního silničního tahu spojujícího Pardubice a Hradec Králové, výsledkem je čtyřproudá komunikace se dvěma oddělenými jízdními pásy, která na pohled vypadá bezpečněji než stárnoucí R6 nebo R7 u Prahy. Na rozdíl od nich se ale po tzv. „hradubické“ silnici smí jezdit pouze 90 km/h. Příčin je několik, jednou z nich opomenutý starý úsek u Stéblové. Tam silničáři úpravu teprve plánují a rychlejší jízda je zde nebezpečná kvůli krátkému odbočovacímu pruhu. „Pro brzdění to má velký vliv, protože se brzdná dráha prodlouží téměř o 50 procent oproti rychlosti 90 km/h,“ zdůvodnil instruktor Aleš Hruška, proč není možné zrychlit na 110.

Úprava křižovatky bude hotová na konci roku a do té doby mohou řidiči na silnici I/37 zapomenout na jízdu rychlostí vyšší než 90 km/h bez rizika pokuty. Od příštího roku to ale v úvahu připadá. Zákon s tzv. novou podobou dálniční sítě, která počítá s povolením „stodesítky“ sice není schválen, ale podle ministerstva dopravy by mohlo být možné zvýšit rychlost v rámci zkušebního provozu.

Na dalších kapacitních komunikacích, kde zůstává povolena jen devadesátka, ovšem budou řidiči čekat i nadále. „Novelu jsme připravili, byla projednávána počátkem roku 2013. Nicméně tím, že došlo k rozpadu sněmovny, se tento předpis nestačil projednat,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Tzv. nové pojetí dálniční sítě počítá se zrušením kategorie rychlostních silnic, místo nich budou některé komunikace označené jako silnice pro motorová vozidla s rychlostí do 110 km/h. K nim má patřit i úsek Pardubice – Hradec Králové nebo například silnice I/13 z Chomutova do Teplic. Do této kategorie spadnou i některé současné rychlostní silnice, jiné ale „povýší“ mezi dálnice. Výsledkem tak bude „laciné“ prodloužení dálniční sítě.

Erik Knajfl o rychlosti na silnici I/37 (zdroj: ČT24)