Pražští dopraváci představili vlakotramvaj, má jezdit do Mělníka i Hostivice

Praha – Společnost ROPID, která organizuje veřejnou dopravu v Praze a okolí, by chtěla rozšířit tramvajovou síť za hranice města. Jednalo by se o propojení tramvajových tratí s železnicí, výsledkem by potom byla tzv. vlakotramvaj. Ta by měla jezdit například do Hostivice, Rudné či do Mělníka. Nejde o žádnou novinku, obdobné systémy existují například v Německu, a to hned v několika podobách.

Nastoupit na Václavském náměstí do tramvaje, dojet jí do Řep a bez přestupu pokračovat do Hostivice – takové cestování chce v budoucnu nabídnout ROPID v rámci dalšího propojování pražské městské a příměstské dopravy. Má jít o tzv. vlakotramvaj, tedy prostředek využívaný především ve městech kolem 100 až 300 tisíc obyvatel v Německu nebo Rakousku. Podporu nalezl ROPID i u vedení města. Podle radního Jiřího Pařízka by mohly vlakotramvaje odlehčit stávající dopravě. „Stačí postavit několik desítek metrů tramvajové tratě a propojit ji se stávající železniční tratí. Tento systém může zlepšit mobilitu v celém regionu,“ uvedl radní Pařízek.

Výhodou vlakotramvají je podle Ropidu kombinace rychlosti vlaku s flexibilitou tramvaje, která projíždí městskými ulicemi. „Tento systém má zásadní význam v tom, že dokáže vyčistit mnoho autobusových terminálů od autobusové dopravy,“ uvedl ředitel Ropidu Pavel Procházka. V případě malých lokálek ve středních Čechách mohou představovat dokonce jedinou budoucnost. „Tímto způsobem bylo zachráněno mnoho regionálních tratí, kterým hrozilo úplné zrušení,“ poukázal ředitel Ropidu. Takto by mohly vlakotramvaje zajistit další existenci například staré dráhy z Kralup nad Vltavou do Neratovic, která figuruje jako součást jedné ze čtyř zvažovaných vlakotramvajových tras. Šlo by o dráhu z Prahy do Mělníka přes Odolenu Vodu a Neratovice, která by na dnešní tramvajovou síť navázala v Kobylisích.

Kam by také mohly jezdit vlakotramvaje z Prahy

  • Praha – Hostivice – Chýně (na tramvajovou síť naváže na konečné Sídliště Řepy)
  • Praha – Rudná – Nučice (na tramvajovou síť naváže u smyčky v Hlubočepích)
  • Praha – Brandýs nad Labem – Stará Boleslav (nenaváže na tramvajovou síť, ale vznikne nová trať odbočující od současné železnice Vysočany–Neratovice ve Kbelích)

zdroj: ROPID

Vlakotramvaj nebrzdí jenom chybějící infrastruktura, ale hlavně legislativa

V nejbližší budoucnosti ale vlakotramvaje u Prahy jezdit nebudou. K jejich zavedení by bylo nutné rekonstruovat železniční trati – ROPID uvažuje o provozu tramvají na drahách, které jsou dnes neelektrizované, tramvaje navíc mají jiný trakční systém (600 V ss) oproti železnici (u Prahy 3 kV ss), takže úpravy by byly nutné i v případě, že by měly vlakotramvaje vyjet na úsek železnice, která již elektrizována je. K propojení tramvajové sítě s železnicí by byly nutné také kolejové spojky. „Nicméně první krok se udělal, a to je začátek výměny kolejnic za železniční profil na některých tramvajových tratích,“ upozornil Pavel Procházka. Samotné tramvaje by potom bylo za určitých okolností nutné vybavit vlakovým zabezpečovačem. „Záleží na tom, jaký je na dráze použitý zabezpečovací systém,“ poznamenal Miroslav Penc z pražského dopravního podniku.

Možná závažnější problém však představují pravidla, která se případných vlakotramvají týkají. „Je potřeba v prvé řadě v České republice řešit legislativní otázky – znamená to zásah do zákona o drahách,“ podotkl Miroslav Penc. Dodal, že eventuelní úpravy železničních tratí by navíc znamenaly zásah do územních plánů.

Tomu, aby tramvaj dojela do avizované konečné Hostivice brání více než jen známý zličínský "skokánek" – nákladní plošina určená k vykládání tramvají z ČKD
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Vlakotramvaje mají spíše menší města než Praha

Vznik systému vlakotramvaje v Praze by ovšem v podobě, jakou představil ROPID, představoval unikát. Jak upozornil Pavel Procházka, fungují vlakotramvaje například v Karlsruhe, Saské Kamenici nebo Mylhúzách, tedy ve městech zhruba s 200 až 300 tisíci obyvatel. Například u Karlsruhe funguje vlakotramvaj tak, jak by mohla fungovat u Prahy – tramvaje dělí o koleje s běžnými regionálními, částečně i dálkovými vlaky. „Lidé se dostanou do centra města rychleji než vlakem, autobusem nebo autem, popularita vlakotramvají v těchto městech je obrovská,“ podotkl Pavel Procházka, podle kterého se zvýšil počet lidí využívajících veřejnou dopravu o stovky procent. Milionových a větších měst, kde díky existenci podzemní dráhy nejsou tramvaje klíčovým (a nejrychlejším) prvkem MHD, není mnoho, lze však jmenovat například Vídeň. Tzv. Wiener Lokalbahn do Badenu má však vlastní trať, která funguje (téměř) odděleně od státní železniční sítě, jde tedy spíše o meziměstskou tramvaj než vlakotramvaj typu Karlsruhe, která využívá již existující železniční infrastrukturu.

Vlakotramvaj (tram-train) z Karlsruhe do Baden-Badenu
Zdroj: Wikipedia/GNU Free Documentation License/K. Jähne
Ve Zwickau funguje "vlakotramvaj naruby". Do města zajíždějí železniční dieselové jednotky zajišťující dopravu na okolních tratích.
Zdroj: Wikipedia/public domain/SPSmiler

V minulosti se návrhy na vytvoření vlakotramvajového systému v Česku již objevily. V 90. letech se takto hovořilo o možné rekonstrukci tratě z Prahy do Dobříše, projekt Regiotram Nisa navrhoval propojení liberecké tramvajové sítě s železničními tratěmi v okolí města. Základem se měla stát již existující meziměstská tramvajová trať do Jablonce. Podle Pavla Procházky by připadalo v úvahu zavedení vlakotramvají také na Ostravsku, kde ostatně v minulosti meziměstské tramvajové trati existovaly, většina však byla v minulém století zrušena.

2 minuty
Vlakotramvaj může jezdit z Prahy do Mělníka i Hostivice
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
14:29Aktualizovánopřed 4 mminutami

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
před 4 hhodinami

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
před 4 hhodinami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
včera v 13:35

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
včera v 11:47

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánovčera v 09:02

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025
Načítání...