Zátěžová zkouška uzavřela do neděle mosty v Ostravě. Jisté je další omezení

Ostrava – Na jednom ze dvou mostů dálnice D47 v Ostravě-Přívoze, na které od září nesmí kvůli jejich havarijnímu stavu kamiony a osobní auta mohou jezdit maximálně padesátkou, provádí Ředitelství silnic dálnic zátěžové testy. Druhý z mostů při sjezdu z dálnice nedoporučil ke zkouškám samotný zhotovitel - firma Eurovia. Vjezd vozidla těžšího než 3,6 tuny by totiž byl riskantní. Testování nájezdového mostu potrvá do neděle, kdy budou uzavřené pro veškerou dopravu oba mosty. Výsledky budou známé pravděpodobně v úterý. Jisté je, že minimálně na netestovaném mostu, který je v horším stavu, začnou platit přísnější omezení – snížení rychlosti na 30 kilometrů v hodině a jízda pouze v jednom pruhu.

Hlavní problém obou mostů, ve kterém jsou trhliny a jejichž opěry se pohybují nerovnoměrně a ložiska jsou vychýlená, je nevhodný materiál použitý při stavbě náspů. „V základech na obou koncích je použit naprosto nevhodný a špatný materiál. Ten v průběhu doby začal bobtnat a nosnou konstrukci mezi sebou drtit,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Testy mají prokázat správnost propočtů, které předtím správce dálnic udělal. A ty dopadly velmi špatně. „Zjistili jsme vážné trhliny. A například takzvaná dilatační spára, která má mít 28 až 40 centimetrů, je zcela uzavřená,“ řekl Rýdl. Doplnil, že chyba není jen v materiálu, ale stala se už při samotné výstavbě. Tu zatím ale mluvčí odmítl specifikovat.

Na začátku testu na mosty najely dvě nákladní auta se zátěží přes 20 tun, které pak doplnily další dvě stejně těžké. „Nejde o to most zničit, ale zatížit na maximální spočítanou únosnost. Konzultovali jsme to s největší evropskou certifikační autoritou – společností TÜV NORD,“ řek Rýdl. Předtím technici na mostě umístili sondy, které zaznamenají všechna potřebná data. Test bude mít dvě fáze, bude statický a dynamický, při kterém odborníci zjistí, jak se most chová, když ho rozkmitají.

„Sledujeme odezvu konstrukce na zatížení, sledujeme průhyby, ložiska, natočení konstrukce. Výsledky pak srovnáme s normou. Jsou určitá kritéria, která posuzují konstrukci vzhledem k teoretickému výpočtu, a pak experimentální kritéria. Ty nám naznačí, zda konstrukce není v pružném stavu a může s ní být problém,“ vysvětloval specialista na mosty a konstrukce Martin Krejcar.

O zbourání mostů už správce dálnic nemluví, ale není pochyb, že bude nutná zásadní oprava. „Budeme muset špatný materiál vybrat a nahradit ho jiným. Bude to stát kolem třiceti milionů korun a potrvá to asi půl roku. I když bychom rádi začali co nejdříve, nevíme, kdy to bude možné. Nacházíme se v právně problematické situaci vzhledem k tomu, že se s Eurovií soudíme,“ uvedl Rýdl. Dodal, že Ředitelství silnic a dálnic nepochybuje o tom, že soud se zhotovitelem musí vyhrát. „Jen to bude trvat,“ odhadl.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: „Ty mosty mají mít životnost 100 let. I kdybychom údržbu zanedbali a čtyři roky na ně naváželi jen odpadky, nemohou být dnes v takovém stavu.“

Eurovia neuznává, že by vady mostu způsobila a nechce platit opravy. Argumentuje, že problematický materiál, jenž použila do základů, si vyžádal sám zadavatel. „Od roku 1996 Ředitelství silnic a dálnic zkoumalo materiály, které pak v zadávací dokumentaci určilo pro výstavbu. A ty materiály teď dělají ty problémy,“ uvedl šéf ředitelství Morava Eurovie Ján Špaňo. Dodal, že se zátěžemi firma souhlasí, ale podle něho by se měly provést především opravy zjištěných poruch. „Trváme na to, že jsme při stavbě nepochybili. Navíc stát totálně zanedbal údržbu těch mostů,“ řekl.

Ředitelství silnic a dálnic argumenty dodavatele odmítá. „Ty mosty mají mít životnost 100 let. I kdybychom údržbu zanedbali, nemohou být v tomto stavu, a to ani v případě, že bychom na ně celé čtyři roky naváželi odpadky,“ uvedl Rýdl.

Zátěžové zkoušky
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK

Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice v Ostravě vypukl v roce 2011. Tehdy nechalo Ředitelství silnic a dálnic provést první kontrolní vrty, které podle vedení organizace odhalily, že zhotovitel použil v náspu odpad a jiný nevhodný materiál.

Vadami ostravské části dálnice se zabývá také speciální parlamentní vyšetřovací komise. Její vznik iniciovala bývalá šéfka kvality služeb Ředitelství silnic a dálnic, soudní znalknyě Miloslava Pošvářová. Na nedostatky na dálnici upozornila jako jedna z prvních. „Ten stav je tristní a nedá se očekávat nic jiného, než to, že se bude dál zhoršovat,“ prohlásila Pošvářová. „Doufám, že v parlamentní komisi budu působit jako expert. Je důležité, aby poslanci viděli ty vady na vlastní oči, seznámili se s průběhem celé kauzy od začátku a pochopili, proč ty nedostatky vznikly a kdo se tím obohatil,“ naznačila Pošvářová.