Noví brněnští radní se zakousli do starých restů

Brno – Tramvajová trať v Plotní ulici, pasáž Jalta, zatraktivnění okolí brněnské přehrady. To jsou jen některé z úkolů, které na nové vedení Brna zbyly po jejich předchůdcích. Radní si chtějí posvítit třeba na dokumentaci k překládce tramvajové tratě, kterou bude třeba aktualizovat. Bývalý náměstek primátora Robert Kotzian (ODS) naopak kontruje, že v tomto případě jde o léta se táhnoucí projekt, který aktualizaci nutně potřebuje.

Tramvaj v Plotní ulici je brněnský evergreen… a už zase je projekt takzvaně u ledu. Na léta připravovanou investici za více než dvě miliardy korun se chtějí noví radní podívat zblízka. A to hlavně na dílčí zakázku na aktualizaci dokumentů. „Problém je v soutěži na projektanta, který by měl dopracovávat projekt pro stavební povolení a dělat prováděcí dokumentaci. Některé parametry soutěže se nám zdají neobvyklé,“ uvedl druhý náměstek primátora Richard Mrázek (ANO).

Situace na ulicích Plotní a Dornych nyní
Zdroj: ČT24

Dokumentace za zhruba 16 milionů korun už v minulosti vznikla, nyní se má za zhruba 20 milionů předělat. Právě to se radním nezdá. Bývalý náměstek primátora Robert Kotzian (ODS) nicméně tvrdí, že aktualizace je nutná. „Investice Tramvaj-Plotní se připravuje déle než jedno volební období. Je to mimořádně složitá stavba a dominantním důvodem zdržení jsou majetkoprávní otázky, konkrétně výkupy pozemků a budov. Tyto záležitosti se táhnou dlouho, mezitím dojde k zastarání mnoha časově omezených stanovisek, která jsou nutná pro legální provoz stavby. Proto je potřeba aktualizovat projektovou dokumentaci. Nikoliv ji znovu zpracovávat, ale aktualizovat ji,“ tvrdí Kotzian.

Prošvihne město dotace? Uvidí se…

Protahuje se třeba i renovace okolí brněnské přehrady, kde měly pláže ke koupání doplnit nové šatny, toalety, sprchy nebo dětská hřiště. „Nečinností odboru investic v první polovině letošního roku došlo k výraznému posunu realizace staveb, které jsou financovány z evropských fondů a které musí být bezpodmínečně hotovy do září příštího roku,“ tvrdí nový náměstek pro územní plánování Martin Ander (Strana zelených).

Radní Martin Ander mluví o výzvách pro Brno (zdroj: ČT24)

Okolí přehrady se tak bude upravovat až příští rok na jaře. Pro rekreanty to znamená, že stavba zasáhne i do letní sezony, pro město pak riziko, že se vše nestihne řádně vyúčtovat do září 2015, do kdy může město čerpat evropské peníze. I toto zdržení má podle bývalého vedení svoji příčinu. „V desítkách případů jsme se setkávali s tím, že poskytovatel dotace stanovoval různé termíny, které byly velmi obtížně slučitelné s termíny, jež přepokládá zákon o veřejných zakázkách,“ kontroval Kotzian.

Nový impuls by mohla dostat i městem vlastněná pasáž Jalta, kterou se Brno snaží už léta marně prodat. Nyní je k mání za 100 milionů korun. „U Jalty chceme prozkoumat míru poškození budovy, protože se mluví o tom, že je v dezolátním stavu. Abychom věděli, na kolik by přišla její obnova. Pak budeme hledat partnera, který by měl o tuto budovu zájem,“ říká primátor Brna Petr Vokřál (ANO) s tím, že přichází v úvahu i společný projekt, do kterého by město vstoupilo například společně se soukromým investorem.