Zatím není jasné, zda bude magistrát dál prosazovat likvidaci staré odbavovací haly, nebo ne. „Město zatím plánovanou investiční akci odložilo a bude se soustředit na dopracování související rekonstrukce železničního podjezdu u nádraží,“ potvrdila mluvčí magistrátu Eva Wojnarová.
Primátor Daniel Pawlas z KSČM naznačil, že nové vedení možná od původního záměru zcela upustí, i když stavbu nového terminálu ještě definitivně nezavrhlo. „Myslím si, že je vhodný čas k tomu, aby všechny zainteresované strany včetně architektů, kteří si přejí zachování nádraží, začaly jednat o možném novém řešení,“ řekl primátor. Jedna z možností je podle něho modernizace haly. Zdůraznil, že stav haly je tristní a neodpovídá evropským standardům. Město zatím nemůže začít ani s připravenou rekonstrukcí přednádražního prostoru. „V případě modernizace haly by samozřejmě muselo dojít k architektonickému sjednocení s prostorem před nádražím,“ dodal Pawlas.
České dráhy prodají budovu Správě železniční dopravní cesty
Plány už změnily i České dráhy, které jsou majitelem objektu. Nejprve zruší vypsané výběrové řízení na zhotovitele terminálu a pak halu prodají. „Havířovské nádraží patří k majetku, který příští rok převedeme a prodáme Správě železniční dopravní cesty. Případnou rekonstrukci nádraží a prostoru před ním tedy město musí projednávat s novým majitelem,“ potvrdila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Jakuba Ptačinského není jasné, kdy k převodu dojde. „Termín záleží na ministerstvu dopravy a vlády, může to být otázky týdnů, ale i měsíce. Pak se teprve bude moci seznámit se situací a začít ji řešit,“ řekl Ptačinský.
Galerie:
Architekti by se rádi podíleli na přípravě rekonstrukce
Členové sdružení Důl architektury, kteří bojují za zachování unikátní budovy z konce šedesátých let minulého století, vědí, že ještě nemají vyhráno. Ministerstvo kultury projedná v lednu rozklad proti zamítnutí zapsání nádražní haly do seznamu kulturních památek. Vzhledem k předchozím rozhodnutím lze očekávat, že argumenty památkářů a architektů pro památkovou ochranu stavby neuzná ani tentokrát, i když jedním z argumentů posledního zamítnutí byla zmařená investice. Pak by již povolené demolici nic nestálo v cestě. „Jsme si toho vědomi, proto chceme městu nabídnout spolupráci na novém projektu,“ uvedla předsedkyně sdružení Důl Architektury Šárka Chytilová.
Členové spolku bojují o záchranu nádraží od roku 2011, podporují je v tom přední čeští architekti a památkáři. Společně se studenty architektury promýšleli i možné varianty rekonstrukce a dalšího využití prostorného objektu postaveného v bruselském stylu. Podle vedení Národního památkového ústavu je to jedna z deseti nejlepších poststalinistických staveb druhé poloviny 20. století. České dráhy, které společně s vedením města prosazovaly demolici, argumentovaly tím, že nádraží je ve špatném stavu a provoz je neúměrně drahý. Na přípravy projektu nového termánly dal dráhy a město dohromady asi čtyři miliony korun.
