Havířovské nádraží zřejmě nepadne. Město zrušilo stavbu nového terminálu

Havířov - Havířovští radní se rozhodli odstoupit od smlouvy na financování stavby nového dopravního terminálu. Důvodem je dosud neskončené řízení o zapsání budovy nádraží mezi kulturní památky. Ministerstvo kultury sice už třikrát žádost odmítlo, dosud však neprojednalo rozklad, který proti poslednímu rozhodnutí podal Národní památkový ústav. Kvůli tomu nemohou České dráhy provést plánovanou demolici nádraží, na kterou měla navázat stavba terminálu. Město mělo zajištěné evropské dotace, podmínkou však bylo, že stavba bude hotova do konce roku 2015. A na to už není dost času.

Zatím není jasné, zda bude magistrát dál prosazovat likvidaci staré odbavovací haly, nebo ne. „Město zatím plánovanou investiční akci odložilo a bude se soustředit na dopracování související rekonstrukce železničního podjezdu u nádraží,“ potvrdila mluvčí magistrátu Eva Wojnarová.

Primátor Daniel Pawlas z KSČM naznačil, že nové vedení možná od původního záměru zcela upustí, i když stavbu nového terminálu ještě definitivně nezavrhlo. „Myslím si, že je vhodný čas k tomu, aby všechny zainteresované strany včetně architektů, kteří si přejí zachování nádraží, začaly jednat o možném novém řešení,“ řekl primátor. Jedna z možností je podle něho modernizace haly. Zdůraznil, že stav haly je tristní a neodpovídá evropským standardům. Město zatím nemůže začít ani s připravenou rekonstrukcí přednádražního prostoru. „V případě modernizace haly by samozřejmě muselo dojít k architektonickému sjednocení s prostorem před nádražím,“ dodal Pawlas.

České dráhy prodají budovu Správě železniční dopravní cesty

Plány už změnily i České dráhy, které jsou majitelem objektu. Nejprve zruší vypsané výběrové řízení na zhotovitele terminálu a pak halu prodají. „Havířovské nádraží patří k majetku, který příští rok převedeme a prodáme Správě železniční dopravní cesty. Případnou rekonstrukci nádraží a prostoru před ním tedy město musí projednávat s novým majitelem,“ potvrdila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Jakuba Ptačinského není jasné, kdy k převodu dojde. „Termín záleží na ministerstvu dopravy a vlády, může to být otázky týdnů, ale i měsíce. Pak se teprve bude moci seznámit se situací a začít ji řešit,“ řekl Ptačinský.

Architekti by se rádi podíleli na přípravě rekonstrukce

Členové sdružení Důl architektury, kteří bojují za zachování unikátní budovy z konce šedesátých let minulého století, vědí, že ještě nemají vyhráno. Ministerstvo kultury projedná v lednu rozklad proti zamítnutí zapsání nádražní haly do seznamu kulturních památek. Vzhledem k předchozím rozhodnutím lze očekávat, že argumenty památkářů a architektů pro památkovou ochranu stavby neuzná ani tentokrát, i když jedním z argumentů posledního zamítnutí byla zmařená investice. Pak by již povolené demolici nic nestálo v cestě. „Jsme si toho vědomi, proto chceme městu nabídnout spolupráci na novém projektu,“ uvedla předsedkyně sdružení Důl Architektury Šárka Chytilová.

Členové spolku bojují o záchranu nádraží od roku 2011, podporují je v tom přední čeští architekti a památkáři. Společně se studenty architektury promýšleli i možné varianty rekonstrukce a dalšího využití prostorného objektu postaveného v bruselském stylu. Podle vedení Národního památkového ústavu je to jedna z deseti nejlepších poststalinistických staveb druhé poloviny 20. století. České dráhy, které společně s vedením města prosazovaly demolici, argumentovaly tím, že nádraží je ve špatném stavu a provoz je neúměrně drahý. Na přípravy projektu nového termánly dal dráhy a město dohromady asi čtyři miliony korun.