Silničáři zkoušejí opravovat výtluky mikrovlnami. Záplaty by měly vydržet nejméně pět let

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkouší v Olomouci novou technologii na opravu výtluků na cestách, takzvanou mikrovlnnou metodu. Její předností má být rychlost provedení a trvanlivost výsledku. Během čtvrtku a pátku silničáři opraví několik míst. Pokud se proces osvědčí, chtějí jej využívat i nadále.

Na čtvrteční test si silničáři vybrali jednu z nejrušnějších ulic ve městě. Právě zatěžkávací zkouška může ověřit, jak trvanlivá oprava asfaltu bude. Záruka na novou záplatu je totiž pět let. „Dá se použít v jakémkoliv počasí, je to v podstatě technologie, která se dá použít celoročně už od teploty minus pět stupňů Celsia,“ popsal výhody ředitel provozního úseku Olomouc ŘSD Milan Navrátil.

Poškozený úsek asfaltu před samotnou opravou stačí očistit koštětem, tlakovou pistolí a napenetrovat. „Penetrace, když to řeknu laicky, koncentruje mikrovlny, které pouštíme do asfaltu. Čili napenetrovaná část se zahřeje rychleji na teplotu 145 stupňů,“ přiblížil manager firmy FUTTEC Hynek Schmidt.

Mezitím v mikrovlnné peci pracovníci ohřívají asfaltovou směs, kterou následně díru vyplní. „Při zhutnění vibrační deskou nebo válcem dojde k tomu, že změklá aktivní zóna se propojí s novým asfaltem, kamenivo se prolne. Jakmile to zchladne, pojiva se propojí bez spáry a potom už dále do vozovky nevtéká voda,“ vysvětlil Schmidt.

Díru o rozměrech 80 na 60 centimetrů by měli dva proškolení zaměstnanci stihnout opravit do jedné hodiny. Novou metodu teď Ředitelství silnic a dálnic bude ověřovat na několika úsecích ve městě. „Chceme mít stoprocentní jistotu, že technologie funguje. Budeme sledovat životnost a budeme se snažit použít ji i na dalších místech,“ dodal Navrátil.

Výrobce této technologie navíc vyvíjí další zlepšení, což by mělo opravy silnic ještě více urychlit.