Film Oppenheimer zamířil do Prahy ve speciálním formátu

Film Oppenheimer režiséra Christophera Nolana se bude od příštího týdne v pražském kině IMAX promítat z výjimečné analogové kopie, konkrétně ze 70mm filmového pásu. Půjde tak o projekci v nejvyšší kvalitě, v jaké ji doporučuje samotný režisér a na níž jiná kina ani nejsou uzpůsobena – pražský multiplex je jedním z třiceti kin na světě, do nichž Oppenheimer ve formátu IMAX 70mm zamíří. Kopie 180minutového filmu o muži označovaném za „otce atomové bomby“, už je v Česku.

„Oppenheimer bude promítán v 70mm IMAX ve třiceti kinech po celém světě. Pětadvacet z nich se nachází v Severní Americe, tři ve Velké Británii, jedno v Austrálii a poslední v právě Praze,“ sdělila Denisa Šandová ze Cinema City. Právě kvůli tomu, že pražské kino bude jediné v kontinentální Evropě, kde bude možné film v tomto formátu zhlédnout, očekávají zájem diváků z celé střední Evropy.

Film byl částečně natočen na speciální IMAX kamery, výsledný obraz má desetkrát větší rozlišení než běžný 35mm film. „Ostrost, jasnost a hloubka obrazu nemá obdoby. Když točíte na IMAX 70mm film, necháváte ve finále zmizet plátno a získáváte 3D efekt bez nutnosti mít nasazené brýle. Vyplňujete periferní vidění publika a zcela ho ponořujete do světa filmu,“ sdělil agentuře AP Nolan.

Dvaapadesátiletý režisér filmů jako Dokonalý trik, Počátek či Interstellar je známým obhájcem kinozážitku a už od svého Temného rytíře točí filmy i s pomocí IMAX kamer. Některé z jeho děl se už ve zmíněném speciálním formátu v Praze promítaly. Spolu s kameramanem Hoytem van Hoytemou nyní vyvinuli nový typ černobílého filmu a Oppenheimera točili jak v barevné, tak černobílé škále.

Promítačka musela na servis

Jednání o uvedení ze 70mm kopie prý nebyla jednoduchá a mezi společností IMAX, studiem Universal a Cinema City trvala déle než půl roku. „Po společných jednáních byl dohodnut postup nutných kroků k opětovnému spuštění projektoru a servisních prací,“ popisuje Šandová. Na obsluhu tohoto projektoru, který se jinak běžně nepoužívá, jsou totiž kladeny výrazně vyšší nároky. Pražský multiplex má jako jedno z posledních kin k dispozici promítačku na 70mm film s patnácti perforacemi.

„Je třeba manipulovat s citlivou filmovou kopií, dovést přes systém kladek filmový pás z takzvaného platteru do projektoru, film do projektoru bezchybně založit a vést ho opět zpět, aby byl po odehrání představení připraven k dalšímu přehrání. Zároveň je nezbytné mít i technické znalosti mechanických principů a elektroniky. Samotný projektor je jen jednou součástí ve složitém systému zpracování obrazu, zvuku, titulků, chlazení všech systémů a dalších částí. Každé zařízení mohou postihnout poruchy, ačkoliv probíhající servis nám potvrdil velmi dobrý stav projektoru,“ uvádí Šandová.

Kopie už je prý před premiérou uložena v kině. Samotný filmový pás váží zhruba 270 kilogramů a měří okolo sedmnácti kilometrů. „Tři obrovské kovové kufry obsahující části filmové kopie do Čech putovaly pod krycím názvem letadlem přímo z Los Angeles. O převoz a doručení se starala specializovaná spediční firma. Díky rozdělení do částí je manipulace a převoz filmu snazší a transport přímo do kina pak probíhá pod dohledem našich techniků,“ doplňuje Šandová.

Vertikální pohled

Jelikož jde o analogovou technologii, filmové políčko tak nemá počitatelné rozlišení v pixelech, což je měřítko, kterým je nyní zvykem porovnávat kvalitu obrazu v kinech, televizích i třeba telefonech. Ekvivalentem kvality 70mm IMAX filmu je rozlišení až 18K, tedy několikanásobně větší, než poskytují dnešní moderní kinoprojektory instalované standardně v kinech.

Obraz je promítán na plátno s rozměry 20x25 metrů a zcela ho vyplní, díky poměru stran 1,43:1 tak divák vidí vertikálně mnohem větší část obrazu než u klasických digitálních kopií. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Krejčík a Balzerová jsou Harold a Maude

V pražském Studiu DVA nastudovali nově černou komedii Harold a Maude o lásce a přátelství dvou protikladných postav. V titulních rolích se na jevišti potkávají Eliška Balzerová a Daniel Krejčík.
před 1 hhodinou

Americký magazín označil Jakuba Hrůšu za dirigenta roku 2026

Nejstarší americký magazín věnující se klasické hudbě Musical America vyhlásil Čecha Jakuba Hrůšu dirigentem příštího roku. Hrůša, který je v současnosti mimo jiné hudebním ředitelem Královské opery v Londýně, získal prvenství v mezinárodním žebříčku.
před 7 hhodinami

Americký soud uložil lékaři domácí vězení za distribuci ketaminu v případu Perryho

Soud ve Spojených státech uložil osmiměsíční domácí vězení lékaři Marku Chavezovi, který se v případu smrti známého herce Matthewa Perryho přiznal k nelegální distribuci ketaminu, informovala agentura AP. Před dvěma týdny soud poslal na 2,5 roku do vězení lékaře Salvadora Plasenciu, který se předtím přiznal, že Perrymu ketamin v týdnech před jeho smrtí prodal.
před 19 hhodinami

Dokument o fotografce Jarcovjákové ztratil šanci na Oscara, má ji ale krátkometrážní Hurikán

Český dokument Ještě nejsem, kým chci být se nedostal do nejužšího výběru na ceny Oscar. Snímek Kláry Tasovské o fotografce Libuši Jarcovjákové, natočený v koprodukci České televize, tak ztratil šanci získat cenu pro nejlepší zahraniční film. Zato krátkometrážní snímek Hurikán českého režiséra Jana Sasky se dostal do užšího výběru v kategorii krátký animovaný film.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Hledání manžela bylo pro hrdinky Jane Austenové víc než lov beze zbraní

Ženy střední a vyšších vrstev, které se musí vyrovnat s pravidly strnulé společnosti své doby, bývaly častými hrdinkami románů Jane Austenové. Od narození dodnes oblíbené spisovatelky uplynulo 16. prosince 250 let.
včera v 16:11

Ze smrti amerického režiséra Roba Reinera je obviněný jeho syn

Americký režisér Rob Reiner a jeho žena Michele zemřeli v neděli násilnou smrtí ve svém domě v Los Angeles. Informovala o tom v pondělí agentura AP s odvoláním na policejní zdroj, podle něhož policisté vyšetřují útok nožem. Úřady obvinily syna manželů, je ve vazbě. Osmasedmdesátiletý filmař režíroval snímky jako Když Harry potkal Sally, Pár správných chlapů nebo Misery nechce zemřít.
15. 12. 2025Aktualizováno15. 12. 2025

Umělci v politice: Stropnický vedl tři ministerstva, Třeštíková vydržela jen 17 dní

Devatenáctým ministrem kultury za éry samostatné České republiky se stal Oto Klempíř (za Motoristy). Hudebník spojovaný hlavně se skupinou J.A.R. není zdaleka jediným umělcem, který se dostal do vrcholné politické funkce. Hudbu, psaní či film vyměnili za křeslo nejen kulturního resortu třeba Martin Stropnický, Michael Kocáb nebo Helena Třeštíková.
15. 12. 2025

Emoce Toma Smithe vystačily na jeho první sólové album

Britský hudebník Tom Smith vydal své první ryze sólové album. V jeho názvu konstatuje, že ve tmě není nic, co by nebylo i ve světle. Smith je známý jako zpěvák a kytarista skupiny Editors, se kterou je spojen bezmála pětadvacet let.
12. 12. 2025
Načítání...