V lese Karolíny Netolické je člověk sám, i přes blízkost v dáli

V pražské Bold Gallery vystavuje loňská laureátka Ceny kritiky za mladou malbu Karolína Netolická. Ve svých velkoformátových dílech zkoumá z osobní perspektivy vztah mezi člověkem a přírodou. Aktuální výstavu nazvala Blízkost v dáli.

Karolína Netolická nejprve kreslila mikrotužkou na malý formát, později přešla k suchému pastelu, což ji přiblížilo k malbě. „Výhodou zároveň bylo, že jsem se plátna mohla dotýkat a chovat se k dílu jako sochař,“ poznamenává výtvarnice. Kresbu, kterou vytvoří, následně roztírá prsty. Fyzický kontakt s vlastním dílem je pro ni podstatný.

Typickým prostředím jejích obrazů je noční les s výjevy polobytostí, polozvířat a torz stromů. Z přírody vystupuje i téma samoty. Ať už v malbě stádních zvířat, k nimž autorka v metafoře počítá i člověka, nebo ve výjevu z biblického ráje.

Adama a Evu rozdělila na samostatná plátna. Zakázané jablko má tvar černého balonku, dalšího častého motivu v tvorbě Karolíny Netolické. „Používám je jako něco těžkého,“ upřesňuje umělkyně.

Karolína Netolická vystavuje Blízkost v dáli (zdroj: ČT24)

Výstava Blízkost v dáli navozuje dojem lesa. Svou roli zde hrají také stíny, jimiž návštěvník – díky nastavení světel – vstupuje do jednotlivých scén na obrazech.

V poslední době Karolína Netolická tvoří také objekty, v Bold Gallery je vystaven třeba ten, který vytvořila z péřových bund. Původně je nosila, v objektech i malbách totiž pracuje s prvkem autobiografičnosti.