„Doma to raději nezkoušejte.“ Pat a Mat se v kinech dělí o své kutilské trampoty

Dva geniální nešikové Pat a Mat mají pořád co vylepšovat. Jak si umí poradit s opravárenskými nástrahami i realizací nedostižných nápadů, prozrazuje už čtvrtý celovečerní film. S podtitulem Kutilské trampoty představuje od 5. prosince v kinech najednou sedm nových epizod, které Česká televize později odvysílá samostatně i jako večerníček.

Video Studio 6
video

Marek Beneš o Patu a Matovi: Stále nové nápady jsou problém

Nadšeným, nicméně levým kutilům je už téměř čtyřiačtyřicet let. Ten ve žlutém svetru a kulichu je Pat, červený pulovr a rádiovku nosí Mat. Jinak se od sebe ale moc neliší: jeden je patlal, druhý zas matlal, jak opakovaně dokazují.

Zlepšováky pro palačinky i dron

Podle Marka Beneše, který natáčení příběhů Pata a Mata převzal po svém otci Lubomíru Benešovi, není lehké vymýšlet stále nové nápady, co by oblíbené postavičky mohly pokazit. „Používáme i vlastní zážitky. Kolikrát mohou lidé vidět v Patovi a Matovi něco, co se nám opravdu přihodilo. Třeba když doma něco opravuju, moje žena mi říká: ‚Prosím tě, hlavně ať to nedopadne jako v tvém seriálu,‘“ přiznává Beneš.

Pod epizodami z posledních dvou filmů je jako scenárista podepsán Štěpán Gajdoš, student režie alternativního a loutkového divadla na DAMU.

Video Trailer - Pat a Mat: Kutilské trampoty
video

Trailer: Pat a Mat – kutilské trampoty

Nápadům pomáhá, že Pat a Mat vedle opakujících se problémů musí řešit také nové věci, které před čtyřiceti lety neznali. Pokroku se nebrání, a tak ve svém dvojdomku mají sekačku na solární pohon, dron i bezpečnostní kameru. V nejnovějších příbězích si z dronů vyrábí létající stroj nebo si staví automyčku. Vymýšlí ale také například past na zloděje jablek a zlepšovák při dělání palačinek.

Klasická animace

Ať už se vynalézaví kutilové zabývají čímkoli, tvůrci se drží původního jednoduchého vyprávění o přátelství a nezdolném optimismu, kterými lze čelit nástrahám všedního dne. Zachována zůstala také pracná technika okénkové animace.

„Záznamy jsou digitální a také postprodukce, jako zvuk a další úpravy, se už dělá v počítači, ale základ, ruční práce při výrobě dekorací a rekvizit, u všeho zůstává klasická animace,“ potvrzuje Marek Beneš. Jeden večerníček se podle něho natáčí zhruba tři měsíce, kvůli zrychlení práce částečně v čínských studiích.