Chartista Daniel Kroupa: Vlasta Chramostová byla člověk nesmírně opravdový

11 minut
Daniel Kroupa: Dokázala se se svým pochybením vyrovnat zcela poctivě a odčinit ho
Zdroj: ČT24

„Dokázala se vyrovnat se svým pochybením zcela poctivě a odčinit ho,“ oceňuje na Vlastě Chramostové Daniel Kroupa, politolog, filozof, chartista a posametový politik. Za spolupráci s komunistickou Státní bezpečností (StB) zesnulou herečku, s níž se potkal ještě jako disident, neodsuzuje. Naopak za její protirežimní postoj a statečnost s ním spojenou si ji váží.

Znali jste se s Vlastou Chramostovou od poloviny osmdesátých let. Když jste ji viděl poprvé, bylo to pro vás setkání s legendou divadla a disentu?
Bylo to pro mě úžasné setkání. Nevím, proč zrovna mě pozval Václav Havel do úzkého kroužku přátel ve svém bytě. Byl tam Josef Topol, Sergej Machonin, Standa Milota a Vlasta Chramostová. Všichni pro mě byli tak velké celebrity, že jsem celou dobu mlčel. Ostýchal jsem se říci slovo. Ale od té doby jsme se znali.

Jaká byla Vlasta Chramostová? Jak blízký jí byl třeba patos, který ve spojitosti s ní přátelé v dobrém zmiňují?
Byla energická, nejevila se mi příliš patetická. Samozřejmě mi nemohl uniknout její vztah se Stanislavem Milotou, ale každý, kdo jim byl blízko, ví, že mezi nimi nebyl žádný konflikt, ale taková hra, kterou spolu hráli a kterou se báječně bavili. 

Co by chybělo českému disentu, kdyby v něm nebyla Vlasta Chramostová?
Byla jednou z nejviditelnějších osobností. Znal jsem ji jako herečku ze šedesátých let, kdy patřila k nejvyšší špičce – a pak najednou zmizela. Člověk si jí o to víc vážil, ale vlastně jsem o ní vždycky jenom slyšel. Až když jsem ji poznal osobně, zjistil jsem, že je člověk nesmírně opravdový.

Pocházím z prostředí, které nebylo nijak dotčeno komunismem, u nás doma bydleli političtí vězni, když se vraceli z vězení, vždycky jsme byli tak na hraně, takže jsem měl a priori vůči komunistům určité předsudky. O to víc jsem si vážil lidí jako Vlasta Chramostová, která se dokázala se svým pochybením vyrovnat zcela poctivě a odčinit ho. Byla ve strašlivém stresu, pronásledovaná, a postavila se proti tomu s takovou energií, že většina mužů by jí mohla závidět.

Kdy jste se dozvěděl, že podepsala v roce 1957 vázací akt StB? Bylo to překvapení i pro vás, když se tato informace objevila v devadesátých letech na veřejnosti?
U lidí, kteří byli členy komunistické strany, mě to vůbec nepřekvapovalo, protože oni to měli takzvaně v popisu práce. Překvapovalo mě to u lidí, kteří se tvářili jako mí nejlepší přátelé, a potom jsem zjistil, že pracovali pro Státní bezpečnost. To je úplně jiná kategorie.

Vlasta Chramostová patřila k lidem, kteří uvěřili komunistické ideologii, byli svému přesvědčení oddaní a dělali to, čemu věřili. Ale když zjistili, že je to špatné, tak se obrátili proti, nechali se pronásledovat. Uvědomte si, že kamkoli se hnula, nemohla si být jistá, jestli za ní nepřijdou dva pánové a nezatknou ji. Protože ji prostě mohli sebrat a na osmačtyřicet hodin zavřít. V tomhle napětí žila a postavila se mu opravdu nesmírně statečně.  

Vlasta Chramostová si přála pohřbít v Národním divadle. Na scéně, která byla svědkem jejího porevolučního návratu do divadla, ale kde také v sedmdesátých letech její kolegové podepisovali antichartu – proti disidentům, jakými byla i ona. Co anticharta znamenala pro ty, kteří ji nepodepsali?
Pohlížel jsem na to tak, že herci chtěli hrát, zpěváci chtěli zpívat, byla to prostě podmínka, bez které to nešlo. Říkal jsem si: Dobrá, nebudu se na ně zlobit, ale o to víc jsem si vážil lidí, kteří to prostě neudělali. 

Jak výraznou roli hrála Vlasta Chramostová během sametové revoluce?
Daleko větší roli hrál Standa Milota, její manžel, který v epicentru revoluce, v kuřárně Laterny magiky, hlídal dveře a rozhodoval, kdo se teda na revoluci podílet bude, a kdo se podílet nebude. Kdokoliv tam přišel, Standa se na něj podíval a řekl: Tebe znám, můžeš dovnitř, tebe neznám, ty jdi pryč. A nikdo si netroufl mu odporovat. 

Sametovou revoluci dostala Vlasta Chramostová vlastně k narozeninám. Narodila se totiž 17. listopadu. Byla někdy naštvaná, že se až tak v pozdním věku dožila demokracie?
Vlasta Chramostová byla obrácená dopředu. To prostě patřilo k ní. Dívala se dál, co bude. Nikdy jsem s ní nemluvil o tom, co bylo, ale co bude dělat, na co se připravuje, co by se mělo udělat, co se jí nelíbí v politice.  V tom byla velmi kritická a Standa Milota byl tehdy ještě ostřejší.

A co se jí nelíbilo?
Nelíbily se jí zbytečné konflikty, které se v politice odehrávaly často mezi lidmi, kteří měli táhnout za jeden provaz. 

Jak vy si budete připomínat Vlastu Chramostovou? Čím pro vás bude?
Pro mě bude tou milou paní, kterou jsem poznal. A samozřejmě i slavnou herečkou. Ale osobní vztah nad veřejnou tváří prostě převažuje. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Dokument o fotografce Jarcovjákové ztratil šanci na Oscara, má ji ale krátkometrážní Hurikán

Český dokument Ještě nejsem, kým chci být se nedostal do nejužšího výběru na ceny Oscar. Snímek Kláry Tasovské o fotografce Libuši Jarcovjákové, natočený v koprodukci České televize, tak ztratil šanci získat cenu pro nejlepší zahraniční film. Zato krátkometrážní snímek Hurikán českého režiséra Jana Sasky se dostal do užšího výběru v kategorii krátký animovaný film.
20:26Aktualizovánopřed 14 mminutami

Hledání manžela bylo pro hrdinky Jane Austenové víc než lov beze zbraní

Ženy střední a vyšších vrstev, které se musí vyrovnat s pravidly strnulé společnosti své doby, bývaly častými hrdinkami románů Jane Austenové. Od narození dodnes oblíbené spisovatelky uplynulo 16. prosince 250 let.
před 4 hhodinami

Ze smrti amerického režiséra Roba Reinera je obviněný jeho syn

Americký režisér Rob Reiner a jeho žena Michele zemřeli v neděli násilnou smrtí ve svém domě v Los Angeles. Informovala o tom v pondělí agentura AP s odvoláním na policejní zdroj, podle něhož policisté vyšetřují útok nožem. Úřady obvinily syna manželů, je ve vazbě. Osmasedmdesátiletý filmař režíroval snímky jako Když Harry potkal Sally, Pár správných chlapů nebo Misery nechce zemřít.
včeraAktualizovánovčera v 20:00

Umělci v politice: Stropnický vedl tři ministerstva, Třeštíková vydržela jen 17 dní

Devatenáctým ministrem kultury za éry samostatné České republiky se stal Oto Klempíř (za Motoristy). Hudebník spojovaný hlavně se skupinou J.A.R. není zdaleka jediným umělcem, který se dostal do vrcholné politické funkce. Hudbu, psaní či film vyměnili za křeslo nejen kulturního resortu třeba Martin Stropnický, Michael Kocáb nebo Helena Třeštíková.
včera v 12:30
Načítání...