Stanula jako první žena v čele hollywoodského studia a nebýt její nezdolnosti, těžko by byla na této pozici úspěšná a těžko by prosadila filmy, bez nichž si světovou kinematografii nelze představit. Sherry Lansingová, žena osudově přitahovaná filmem, byla hostem 49. ročníku karlovarského festivalu a také hostem pořadu Interview ČT24.
Sherry Lansingová: Filmový hit se musí trefit do ducha doby
"Film je úžasný v tom, že kombinuje různá média. Myslím, že je úplně nejlepším prostředkem dorozumívání, vůbec nejsilnějším typem zábavy, proto může působit na lidi ještě více než jiné druhy umění. Když se podíváte na film, může to změnit způsob, jak pohlížíte na věci, a výsledkem může být skutečná změna," osvětlila Sherry Lansingová svou vášeň pro kinematografii.
Původně byla herečkou - začátkem 70. let se objevila ve dvou snímcích (Loving a Rio Lobo, druhý z nich shodou okolností vysílá ČT2 dnes ve 20:00) - ale brzy ji více než práce před kamerou zajímalo zákulisí filmového průmyslu. Ve funkci vedoucího dramaturga MGM se podílela na úspěšných filmech Čínský syndrom a Kramerová versus Kramer.
Ve svých pětatřiceti letech, v roce 1980, se stala jako vůbec první žena prezidentkou 20th Century Fox. Byla rovněž partnerkou ve společnosti Jaffe/Lansing Productions se Stanleyem R. Jaffem. K velkým úspěchům jejich produkce patřilo drama Osudová přitažlivost (1987), nominovaného šest Oscarů (mimo jiné za nejlepší film). Snímek přitom vznikal jen s velkými obtížemi. „Osudovou přitažlivost odmítlo pětatřicet různých režisérů, než konečně někdo souhlasil. Ale my jsme tomu filmu věřili,“ nepochybovala Lansingová. Pravého muže nakonec našli v režiséru Adrianu Lyneovi.
V roce 1992 dostala nabídku vedení Paramount Pictures, během jejího šéfování zažilo studio jedno ze svých nejlepších období. Produkovalo například takové hity jako Forrest Gump, Statečné srdce (které režíroval a zároveň v něm hrál hlavní roli i hvězdný host letošního festivalu ve varech Mel Gibson) a komerčně nejúspěšnější film Titanic.
Vedle titulů, jejichž úspěch je zaručen od začátku (jako právě Forrest Gump nebo Titanic), musíte rozeznat i filmy, které jsou spíše dlouhodou investicí, říká Sherry Lansingová. Při rozhodování, zda se do jejich natočení pustit, rozhoduje samozřejmě i cena. „Když si řeknete, že v tuhle chvíli je obtížné takový film prodat, ale že vám za to stojí, můžete ho udělat, ale za nižší rozpočet. Některé z filmů, které takto vznikly, časem získávají víc a víc uznání,“ vysvětluje. Za příklad dává Skvělé chlapy (režie: Curtis Hanson) nebo Nevinné tahy (režie: Steven Zaillian).
Proč některé snímky musí uzrát? Protože čekají na tu správnou dobu, domnívá se Lansingová. Na to, až se potkají s „zeitgeistem“ - duchem doby. „Když se do něj trefíte, natočíte něco, co diváci chtějí vidět, tak je to hit. Pokud se do něj netrefíte, nelíbí se film publiku. Ale může ho objevit znovu a později,“ předpokládá. Dalším takovým příkladem je i Mzda strachu (1977), kterou natočil manžel Sherry Lansingové William Friedkin. I on přijel do Varů, kde svůj ve své době nepochopený, ale posléze znovuobjevený film - oba manželé se shodují, že patří k jejich nejoblíbenějším - osobně uvedl.
„Život někdy rozdá špatné karty, ale nesmíte se vzdát“
Podle Lansingové je ve filmové branži pro úspěch třeba vytrvat v přesvědčení o projektu, jemuž věříte, i když vás ostatní nebo okolnosti od něj zrazují. Svou nezdolnost prý převzala od matky, která v sedmácti letech utekla do Ameriky z nacistického Německa a po smrti svého manžela (zemřel, když bylo Sherry devět let) se rozhodla postarat sama o rodinu.
„Když otec zemřel, pamatuji si, že jeden z jeho partnerů - otec měl realitní firmu - ji utěšoval: 'Neboj se, my firmu budeme dál řídit.' A moje matka mu řekla: 'Ne, vy mě naučíte, jak ji vést, a já se o ni postarám a postarám se i o své děti.' Nepřipustila, že je obětí a přistoupila k tomu s nezdolností. Naučilo mě to, že život vám někdy rozdá velmi špatné karty, ale musíte se zvednout a nevzdat se,“ podělila se Sherry Lansingová o svou životní filozofii.