Spalovač mrtvol

Festival ve Varech udělá radost Vladimíru Smutnému i Spalovači mrtvol

Český kameraman Vladimír Smutný je první oznámenou osobností, kterou ocení 54. ročník filmového festivalu v Karlových Varech. Příznivce filmu zve do lázeňského města od 28. června do 6. července. Během tohoto týdne mimo jiné divákům nabídne speciální sekci k třicátému výročí sametové revoluce a promítne digitálně restaurovaného Spalovače mrtvol. Poctu vzdá letošní ročník rozsáhlou retrospektivou egyptskému režisérovi Júsufu Šahínovi.

 

Vladimír Smutný ve Varech převezme Cenu prezidenta festivalu. Šestasedmdesátiletý kameraman, jehož mottem je služba filmovému příběhu, svou kamerou pozdvihl řadu snímků výrazných režisérů. Tíživou atmosféru dodal Zániku samoty Berhof a syrovost psychologickému dramatu Skalpel, prosím, které natočil Jiří Svoboda. S Karlem Kachyňou zachytil nostalgickou Smrt krásných srnců a od devadesátých let je stálým spolupracovníkem Jan Svěráka: prvně se potkali u oscarového Kolji, naposledy u vzpomínkového snímku Po strništi bos.

Za něj získal Českého lva, celkem je držitelem sedmi těchto cen. Mimo jiné také za parodického Mazaného Filipa, válečný Tobruk či sociální drama Poupata. První dva jmenované získal za filmy v režii Václava Marhoula, s nímž aktuálně natáčí adaptaci zásadního románu Jerzyho Kosińského Nabarvené ptáče.

Video Události v kultuře
video

Filmový festival v Karlových Varech představuje první novinky

Restaurovaný Spalovač mrtvol a revoluce bez cenzury

Dalšího významného kameramana – nedávno zesnulého Stanislava Milotu – a také režiséra Juraje Herze připomene snímek, kterým Vary pokračují v tradici uvádění digitálně restaurovaných titulů ze zlatého fondu české kinematografie. Letos diváci uvidí Spalovače mrtvol. Mrazivé vizuální ztvárnění Herzova filmu je dílem právě Stanislava Miloty. Po premiérové projekci na festivalu bude film uveden také do dalších kin. 

K tuzemské kinematografii se na 54. ročníku váže i sekce Bez cenzury, která je připomínkou třicátého výročí sametové revoluce. Zahrnuje sedm snímků natočených na přelomu rozpadající se totality a „divokých devadesátek“. Počínaje „rytmikálem totalitního věku“ Kouřem přes thriller Requiem pro panenku či snímek V žáru královské lásky až po vizionářskou moralitu Dědictví aneb Kurvahošigutntag.

Rozmanitý Júsuf Šahín

Ze zahraničních filmařů se festival rozhodl věnovat režisérovi Júsufu Šahínovi. Významného tvůrce egyptské kinematografie přiblíží jedenáct remasterovaných filmů, od méně známých filmů až po klasická díla. 

„Akční eposy, muzikály, romantická melodramata i politické alegorie. Rozmanitost a nepředvídatelnosti Šahínovy tvorby z padesátých let minulého století se odrážejí i v dalších snímcích uvedených v rámci jeho retrospektivy, ať už jde o psychologickou komplexitu Hlavního nádraží, rozmáchlou obrazotvornost Saladina či žánrové míšení v Návratu marnotratného syna. Západní diváci znají Šahína díky neorealistickému Hlavnímu nádraží, v jeho tvorbě se však skrývá mnohem víc. A právě to se snažíme odhalit v naší přehlídce,“ uvedl kurátor sekce Joseph Fahim.

Česká televize zve do Domu ČT

Hlavním mediálním partnerem karlovarského festivalu je opět Česká televize. I letos postaví pro festivalové návštěvníky Dům ČT, vyhrazený debatám s filmovými i televizními tvůrci a také podvečerním koncertům. 

„Festival je nejen svátkem filmu, ale i platformou vhodnou pro představení aktuální televizní produkce, tedy světa, který je s tím filmovým čím dál propojenější. Což dokládá třeba i výrazný úspěch Dukly 61 u návštěvníků loňského ročníku festivalu. I díky programu Domu České televize se film a televize dostávají do dialogu, který je inspirativní pro nás i pro diváky. A v tomto trendu chceme jednoznačně pokračovat, proto se letos do Varů například vrátí i Marie Terezie v čele s hollywoodským režisérem Robertem Dornhelmem,“ prozradil generální ředitel ČT Petr Dvořák.