Okupace očima malého dítěte. Národní divadlo poprvé hraje Jáchyma Topola

Národní divadlo uvedlo adaptaci románu Jáchyma Topola (zdroj: ČT24)

Hrozba v podobě agresivního Ruska, nestálost české povahy nebo bolestný svět dospělých očima dítěte. Takové jsou tematické linky jedné z nejočekávanějších premiér této divadelní sezony. Vychází z knihy Jáchyma Topola Noční práce a pod názvem Kouzelná země ji v režii Jana Mikuláška uvedlo pražské Národní divadlo.

Román Noční práce evokuje svět české vesnice v čase přelomové dějinné události, okupace Československa vojsky zemí Varšavské smlouvy. Bratři Ondra a Malej jsou uklizeni na venkov. „Bylo mi šest, tehdejší dění mám pořád v hlavě: tanky, výstřely. Tak jsem to použil,“ řekl autor ke svému textu, který jako jeho třetí román vyšel v roce 2001. 

„Základem je historicky rok 68, který se do mne vryl, jako skoro do každého mé generace, jako do úplně malého kluka. To je pak takové až hnisavé ložisko. Malinkatý člověk vidí ty děsivé obludy tanků a cizokrajné vojáky, kteří pokřikují a řvou, a hlavně vidí to zděšení a zmatek svých vlastních lidí. Všichni v té malé vesnici byli poplašení,“ vypráví. 

„Ruské tanky jsou na Ukrajině“

„Text mi připadá současný tím, že na světě se katastrofy podobného druhu dějí všude. Nechci být panikář, ale tím, že je Rusko znovu agresivní a ruské tanky jsou na Ukrajině a kdoví kde ještě, tak ten text bohužel pořád nese aktuálnost,“ varuje Topol.

Čtenáře provádí několika srpnovými dny, ale současně se dotýká desítek rozmanitých historických událostí, kterými mohla typická česká vesnice projít: válka, odsun, okupace, kolektivizace, ale také hony na čarodějnice, pogromy nebo masopustní orgie.

Zjitřená dětská fantazie taví desítky příběhů do jednoho proudu vyprávění. „Pochopit poetiku Jáchyma Topola je trošku komplikované. Různě své postavy mění, kamufluje, přeskakuje z tématu na téma,“ říká herec David Prachař. Právě jeho postava zvaná Polka nese podstatný význam.

„Pro mě on nese téma češství. Je to člověk okouzlující, vtipný, zvláštním způsobem proměnlivý, ale nakonec se ukáže, že je to strašný podrazák,“ uvažuje režisér Jan Mikulášek, se kterým na dramatizaci pracovala Marta Ljubková. Topolovo dílo bylo doposud na českém divadle uvedeno zřídka a vždy šlo o inscenace autorovy divadelní hry Cesty do Bugulmy.

V dalších rolích Kouzelné země se představují Johanna Tesařová, Lucie Juřičková, Tereza Vilišová, Robert Mikluš, Pavel Batěk, Martin Dědoch, Filip Kaňkovský, Oskar Hes nebo Jindřiška Dudziaková.

Narodil se 4. srpna 1962 jako syn básníka a dramatika Josefa Topola a Jiřiny Topolové. Patřil k druhé generaci undergroundu, jak ji pojmenoval Ivan Martin Jirous, k níž patřili třeba Jáchymův bratr Filip, výtvarník Viktor Karlík či literáti Vít Kremlička nebo J. H. Krchovský.

Topol stál například u zrodu revue Jednou nohou, později přejmenované na Revolver Revue, či politického časopisu Sport, který se přes název Informační servis proměnil v časopis Respekt.

Pracoval jako skladník, topič a nosič uhlí, po roce 1990 jako novinář v různých redakcích (Respekt, Lidové noviny), posledních sedm let pracuje jako dramaturg v Knihovně Václava Havla. Psal písňové texty pro skupinu svého bratra Filipa Psí vojáci, především v samizdatu vydal několik básnických sbírek, nejvíce znám je pro svou prozaickou tvorbu.

Je držitelem Ceny Toma Stopparda (1988), Ceny Egona Hostovského (1994), Ceny Jaroslava Seiferta (2010) a Státní ceny za literaturu (2017).

Jáchym Topol
Zdroj: René Volfík/ČTK