Aby každá jizba byla krásná

Skleněné nápojové soubory, porcelánové jídelní servisy, svítidla, bytový textil i nábytek si lidé mohli od konce dvacátých do závěru čtyřicátých let minulého století pořídit v Krásné jizbě. Tato instituce vznikla se záměrem zpřístupnit esteticky hodnotný bytový design široké veřejnosti. Navrhovali pro ni třeba Adolf Loos nebo Ladislav Sutnar. I předměty s jejich rukopisem najdou návštěvníci do 20. ledna na výstavě v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. V následujícím rozhovoru Krásnou jizbou provádí autorka této expozice Lucie Vlčková.

Připomeňte na úvod, co Krásná jizba byla.

Krásná jizba byla nejen prodejna bytových doplňků, ale byla i nejvýznamnější prvorepublikovou institucí zaměřenou na bytový design a kulturu bydlení. Předměty nejen prodávala, ale také spolupracovala s designéry, pořádala osvětovou činnost, pořádala výstavy.

V jakém období Krásná jizba fungovala?

Založena byla roku 1927 a v původních ideách fungovala do roku 1948, později na stejné adrese obchod ještě pokračoval, ale neměl s původním zaměřením nic společného.

Na výstavě můžeme vidět třeba i nejprodávanější porcelánovou soupravu z Krásné jizby ve třicátých letech. Proč byla tak populární?

Jde o jídelní a nápojovou soupravu od Ladislava Sutnara, hlavního designéra Krásné jizby. Soubor je charakteristický jednoduchým tvarem, který odkazuje k základním geometrickým tělesům. Nicméně je třeba zmínit, že i když Krásná jizba dbala na funkčnost a jednoduchost, z těchto šálků se ne zcela dobře pilo. 

Proč přesto byla Sutnarova souprava tak oblíbená? 

Byla jiná než běžná produkce, měla obrovskou propagaci a po estetické stránce je dokonalá.

Ke Krásné jizbě patřila také keramika. 

Na výstavě jsou ukázky české, ale i německé produkce. Keramika patřila po celé fungování Krásné jizby k velmi prodávanému artiklu, a to z toho důvodu, že byla podstatně levnější než porcelán.

V Krásné jizbě se prodával i bytový textil, zvláště ve třicátých a čtyřicátých letech.

Byl to rentabilní artikl, lidé ho měli rádi, protože textilem velice snadno změníte ráz interiéru. Přesto byl zpočátku vnímán jako doplňkové, dokonce nehygienické zboží, až později zažil vekou renesanci.

Kde se všechno vyrábělo? Jen u nás, nebo se některé věci dovážely i ze zahraničí? 

Většina byla vyráběna v Čechách, ale Krásná jizba dovážela také zboží ze zahraničí, nakupovala na veletrzích, spolupracovala se zahraničními institucemi, třeba se školou umění a řemesel  Bauhaus v Německu.

Kurátorka Lucie Vlčková provází výstavou Krásná jizba (zdroj: ČT24)

Bylo zboží z Krásné jizby snadno k dostání?

Nabídka byla široká, nicméně zajistit dostatek zboží v patřičné kvalitě nebylo vždy snadné. Problematické to bylo zejména na začátku, kdy průmyslově vyráběné designové zboží teprve začínalo, a obzvlášť problematická byla čtyřicátá léta. Po okleštění republiky se podstatná část území, kde se nacházeli tradiční výrobci, ocitla na německém území, tedy byl problém zboží získat a nahrazovalo se různými alternativami. 

Pro koho byla Krásná jizba určena? Bylo zboží opravdu dostupné pro všechny?

Ideou Krásné jizby bylo poskytnout co nejširším vrstvám kvalitní zboží. Nicméně ta představa byla trošku utopická, protože vždycky existuje hranice, kolik jsou lidé ochotni zaplatit. Takže primárními zákazníky byla inteligence, tedy knihovníci, učitelé, umělci.