Nenastane revoluce. Ostravská galerie mluví novým vizuálním jazykem

GVUO představuje nový vizuální styl (zdroj: ČT24)

Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO) představuje nový vizuální styl. Připravili ho grafičtí designéři Robert V. Novák a Zuzana Burgrová. Proměna grafických materiálů začala už loni. Po roce se galerie rozhodla novou značku, její vznik a fungování představit také na výstavě Spektrum v Domě umění.

Svou vlastní vizuální tvář galerie vlastně nikdy neměla. Plakáty z poloviny dvacátých let využívaly typografii vycházející ze sborníku uměleckého sdružení Devětsil – nejdůležitější na nich bylo písmo. Od konce padesátých let měly plakáty spíše muzejní charakter. „Byly velmi podobné. Vybralo se umělecké dílo, které se stalo tváří výstavy, a k tomu se doplnily texty,“ popisuje ředitel GVUO Jiří Jůza.

Aby člověk tušil, o co se jedná

Své první – malé, kulaté a kresebné – logo měla instituce až v osmdesátých letech. „Původní logo se ztrácí a člověk z ulice netuší, o co se jedná, pravděpodobně o nějaké umění,“ domnívá se Jůza.

Plakáty GVU z doby první republiky
Zdroj: ČT24

Vzniklo proto nové logo. „Zvolili jsme písmo druk, které je velmi razantní, zvolili jsme ho právě pro jeho dynamičnost. Z tohoto písma vychází i logo. V písemné zkratce instituce – GVUO – jsme se snažili ztvárnit vztah pojmů ‚galerie v Ostravě‘ a ‚výtvarné umění‘,“ popsala spoluautorka nového vizuálního stylu Zuzana Burgrová.

Cesta je cíl

Galerie se chce prezentovat jako sebevědomá, moderní, jedinečná a ostravská. Nový vizuál nemá ale být nepružný, designéři spíše mluví o organickém procesu, který se bude potřebám galerie a jednotlivým projektům přizpůsobovat na míru.

„Věci se dějí postupně. Nenastane revoluce, když všechno zmizí a začne všechno znovu od začátku. Spíše jsme se na výstavě snažili ukázat, že to je cesta,“ vysvětlil Robert V. Novák, který patří k oceňovaným tvůrcům ve svém oboru. Dvakrát se stal grafickým designérem roku v soutěži Czech Grand Design, je také držitelem Českého lva za plakát k filmu Alois Nebel.

Inspirace ze sbírek

Základem galerijního vizuálu je černobílá linie. Barevnost doprovodných materiálů ale určuje grafikům vždy někdo jiný. „Ve spolupráci s galerií vždy někoho poprosíme, ať už architekty, nebo básníky, či rektora univerzity, aby vybral jedno dílo z obsáhlých sbírek, a to je tady určitou dobu vystaveno. My pak z tohoto díla získáme zjednodušenou škálu, která nám generuje barevnost na měsíc nebo čtvrt roku,“ prozradil Novák.

Nový vizuální styl GVUO
Zdroj: GVUO

S proměnou vizuálního jazyka souvisí i další změny. V příštím roce plánuje GVUO rekonstrukci vestibulu, kde vznikne nový koutek s publikacemi a grafickou proměnou projde i značení uvnitř budovy. Na výstavě Spektrum se návštěvníci s novým vizuálním stylem mohou seznamovat do 9. září.