Recenze: Opera hlasu a ticha v dokonalém provedení. Polsko-ostravská spolupráce nadchla

Ze slovutného Varšavského podzimu dorazila na festival Dny nové opery Ostrava (NODO) inscenace opery italského skladatele Salvatora Sciarrina Luci mie traditrici (Oči mé zrádné). Posluchači si umělecky nekompromisní a veskrze objevné a originální dílo mohli vychutnat v dokonalém provedení. Velkolepý zážitek, jemuž není co vytknout, lze jen děkovat polským umělcům a Ostravské bandě.

Sedmdesáti let se letos dožívá Salvatore Sciarrino. O jak významného komponistu jde, dokládá, že mu Teatro alla Scala a Staatsoper Unter den Linden k narozeninám uvedly novou operu. Menší, avšak krásný dáreček mu nadělily také Dny nové opery Ostrava (NODO), a společně s ním potěšily také všechny návštěvníky festivalu.

Dvacet let stará opera Luci mie traditrici vypráví příběh inspirovaný renesančním skladatelem Carlem Gesualdem, který přistihl svou manželku in flangranti a dosti drsným způsobem s ní i s jejím milencem naložil. Sciarrino libreto adaptoval podle hry ze 17. století a téma zpracoval úplně jinak, než jak by si znalec běžných operních produkcí vůbec dokázal představit.

Dosud neslyšené

Nejdůvěrněji zní úvodní madrigal francouzského pozdně renesančního skladatele Clauda Le Jeunea, který se následně dekonstruován vrací v mezihrách. Starou hudbou, jejíž publikum před sílou hlasu dávalo přednost jeho ohebnosti a pružnosti, je inspirován i zbytek díla, které, poněkud enigmaticky řečeno, ohlušuje svou ztišeností.

Čtveřice sólistů, mezzosopranistka Anna Radziejewska a basbaryton Artur Janda v rolích manželů, kontratenorista Jan Jakub Monowid coby milenec a baryton Andrzej Lenart jako sluha, předvedla neskutečnou plejádu výrazů s mnoha glissandy, náhlými crescendy i decresendy, rychlou deklamací repetitivních replik připomínající ptačí švitoření. Dosud neslyšený způsob zpěvu, nic jako Nessun Dorma, přesto stále něco z italského pění.

Těžko slovy popsat nové akustické universum, které polští sólisté, do jednoho úžasně připravení, ze svých hrdel vyloudili. Posluchače naprosto uhranuli a nedovolili mu ani chvilkovou ztrátu koncentrace. Zatímco opulentní operní produkce mohou činit dojem, že je divák hudbou zaléván či zaplavován, tentokrát byl spíše vcucáván, absorbován do jejího nitra.

Luci mie traditrici v Ostravě
Zdroj: NODO/Martin Popelář

Orchestr složený ze smyčců, dechů a perkusí má rovněž úlohu zcela mimo rámec běžné praxe. Ostravská banda, residenční těleso festivalu, které Sciarrinovu hudbu dobře zná, pod taktovkou Lilianny Krych podalo výkon, kterému pro jeho absolutní uměleckou ryzost, stoprocentní souhru a přesnost nelze nic vytknout.

Hráči operují na hraně rejstříků svých nástrojů a používají nestandardní techniky, z díry to hučelo, syčelo, šumělo, klapalo, svištělo, profukovalo a kdo ví, co ještě. Imitace přírodních zvuků, zpěvu ptáků, šustění větru, tlukotu srdce vyvrcholily meditativní pasáží v druhém jednání věrně ztvárňující oddechování noci. Učarovávající nádhera.

Luci mie traditrici v Ostravě
Zdroj: NODO/Martin Popelář

Překrásná i chytrá je jednoduchá, kosmicky působící scéna s třemi velkými otáčivými kruhy, částečně zrcadlovými, které s pomocí svícení a videoprojekce vytvářely světelné efekty výborně souznějící s jemností muziky. Krom toho s nimi sólisté, vedení režisérkou Piou Partum k práci s tělesností a gestem, jež vyústila v intenzivní psycho-emoční vykreslení situací či konstelací a charakterů, mohli hypnoticky otáčet.

Vzácná interpretační dokonalost

Recenzentovi je až stydno o tak umělecky nekompromisním a křehkém díle psát, protože jakýkoliv pokus o jeho popis či hodnocení musí být nevyhnutelně neadekvátní. Škoda, že není veškerá soudobá hudba zahrána se stejnou suverenitou a dokonalostí, jako Luci mie traditrici na festivalu NODO. Nejenže by posluchači slyšeli trochu jiná díla, ale třeba by jich v sálech sedávalo víc.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
6. 6. 2025

Batolata mají své první divadlo v Česku, na představení můžou i jinam

Nedaleko pražského Kačerova začalo fungovat první divadlo pro batolata v Česku. Prostor nazvaný KUK chce střídat inscenace pro nejmenší diváky s hernou. Pro děti ve věku 0+ hrají i jiné tuzemské scény, i když jejich repertoár necílí primárně na batolata. V kladenském divadle vedlo jedno takové představení dokonce ke sporům.
5. 6. 2025

Houslaři v Českém muzeu hudby se chtějí vyrovnat Stradivarimu

V Českém muzeu hudby se koná soutěž, při níž musí houslaři za jeden den dokončit nástroje podle modelu Antonia Stradivariho. Vědci dodnes nedokázali přesvědčivě vysvětlit, proč se novější housle tři sta let starým stradivárkám nedokáží kvalitou zvuku vyrovnat. Jeden vzácný nástroj má ve sbírkách i muzeum, u příležitosti mezinárodní soutěže jej vystavilo.
5. 6. 2025

Mapa událostí v české kultuře

Události v kultuře přinášejí každý den informace o tuzemském kulturním dění. Mapa na webu ČT24 podává přehled aktuálních reportáží o divadelních premiérách, nových výstavách i jednorázových akcích.
4. 6. 2025
Načítání...