Národní filmový archiv (NFA) vrací do kin tituly, které připomínají letošní „osmičková“ výročí moderních československých dějin. Čtyři hrané a dva dokumentární snímky zastupují roky 1918, 1938, 1948 a 1968. Filmy Zborov a Démanty noci budou navíc digitálně restaurovány.
Démanty noci, TGM i Klapzubova jedenáctka. Filmová klasika připomene osudové osmičky
Snímky připomínající „osudové osmičky“ budou vstupovat do kin v průběhu celého roku 2018. Kurátorský výběr snímků čítá šest celovečerních snímků. Do distribuce vstoupí Zborov (J. A. Holman, Jiří Slavíček, 1938), TGM Osvoboditel (Věra Chytilová, 1990), Klapzubova XI. (Ladislav Brom, 1938), Krise (Alexander Hackenschmied, 1939), Bílá tma (František Čáp, 1948) a Démanty noci (Jan Němec, 1964).
„Mohli bychom klidně udělat program, který by měl těch filmů v sobě třeba padesát, ale šlo nám o to trochu překvapit a dotknout se všech těch osmičkových let,“ komentuje kurátorský výběr ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant.
Majitelé kin mohou už od února nasazovat do svých programů Bílou tmu, od května pak dokument TGM Osvoboditel. Další čtyři tituly připraví Národní filmový archiv ve druhé polovině roku.
Digitální démanty
Zborov a Démanty noci budou navíc digitálně restaurovány a zařadí se mezi další klasické tituly, které NFA zachraňuje a vrací do distribuce. „Je pro nás důležité zachovat ten film přesně takový, jaký byl v době, kdy vznikl,“ říká retušér Robert Kandrik ze studia UPP, které se na restaurování podílí.
„Pokud jde o prostou digitalizaci, tak máme stovky českých filmů, které jsou k dispozici pro kina, distributory nebo televize. Pokud jde o digitální restaurování, které je nákladné, tam jsme se rozhodli, že pokud nám to ekonomická situace dovolí, tak vlastními silami budeme restaurovat alespoň jeden, dva filmy ročně. Na všecko ostatní musíme získat peníze odjinud,“ říká Michal Bregant.
Loni nechal Národní filmový archiv digitálně restaurovat první hraný film Miloše Formana. Černého Petra pak poprvé uvedl proslulý Benátský filmový festival. Následně legendární snímek, který spoluvytvářel československou novou vlnu, po 54 letech znovu vstoupil do českých kin.