Aj Wej-wej postavil Trumpovi zlatou klec. Se sousedy chce mít dobré vztahy

Aj Wej-wej upozorňuje v New Yorku na imigranty (zdroj: ČT24)

Čínský umělec a aktivista Aj Wej-wej rozmístil na třech stovkách míst v New Yorku své instalace. Výstava s názvem Dobré ploty dělají dobré sousedy má upozornit na globální uprchlickou krizi. Tomuto tématu se čínský disidentský výtvarník věnuje dlouhodobě, věnoval mu i svou aktuální výstavu v pražské Národní galerii.

New York si pro svůj projekt vybral záměrně. Strávil tu dvanáct let života v exilu a metropoli vnímá jako místo, které imigrantům otevírá náruč. Na rozdíl od prezidenta Donalda Trumpa. Proto jen pár bloků od mrakodrapu Trump Tower, sídla prezidentovy rodiny, umístil masivní zlatou klec. Tímto způsobem kritizuje Trumpovu imigrační politiku a plány na hraniční zeď mezi Spojenými státy a Mexikem.

„Vystavené objekty jsou pro obyvatele města. Samozřejmě, pokud je prezident Trump obyvatelem města, je socha určena i pro něj. Vyrobil jsem ji ze zlata, abych mu udělal radost,“ vysvětlil Wej-wej.

Jeho instalace jsou k vidění nejen na Manhattanu, ale také v Bronxu, Queensu, Brooklynu a na Staten Islandu. Jejich podoba je rozmanitá: od monumentálních struktur po 200 plakátů, které jsou připevněny na pouliční lampy a zobrazují přistěhovalce z různých historických období.

Instalace Aj Wej-weje v New Yorku
Zdroj: ČTK/AP/Frank Franklin II

Geopolitické rozložení světa symbolizuje 40metrová ocelová zeměkoule. Dílo s názvem Exodus pak ukazuje nebezpečnou cestu, kterou musí uprchlíci překonávat. Některé objekty jsou určeny i k užití, například houpací síť.

Lídři nás rozdělují podle barvy, rasy, víry, národnosti. Myslím, že je to totálně proti svobodě, lidskosti, proti porozumění dnešní doby.
Aj Wej-wej

K výstavě i jejímu názvu Aj Wej-weje inspiroval verš z díla amerického básníka Roberta Lee Frosta: Dobré ploty dělají dobré sousedy. Proslulý kritik čínského komunistického režimu viděl plotů spoustu. Než mu čínské úřady vrátily zabavený pas, procestoval třiadvacet zemí a prošel desítkami uprchlických táborů. 

Jeho díla vždy reagují na aktuální politická a společenská témata, poslední dva roky se zaměřuje na uprchlickou krizi. Několikrát navštívil řecký ostrov Lesbos nebo hranici mezi Řeckem a Makedonií a rozpracoval zde řadu projektů k tématu, natočil zde také dokumentární film Lidský proud.

K uprchlické krizi, kterou Wej-wej nazývá krizí lidstva, se vyjadřuje i monumentální instalací Zákon cesty v Národní galerii v Praze. Sedmdesátimetrový nafukovací člun s 258 nadživotními postavami tu bude „plout“ až do 7. ledna příštího roku. Newyorská výstava potrvá o měsíc déle.