Recenze: Akční drama ze sociální periférie jde Proti vlastní krvi

Žijí jako novodobí nomádi v karavanech, zaparkovaných na okraji města a společnosti. Vedou nepřetržitou válku proti systému, královně, bengům, paďourům a představě, že je Bůh stvořil z ryby. Pytlačí, čórkaří, flákají se životem, prudí spořádaný svět a rvou se s každým, kdo jim do toho kecá. A také ví, že to dají, jen když budou držet spolu!

Britský nezávislý film, komponovaný v tóninách sociálního realismu a žánrově ukotvený ve formátu sociálního dramatu, je pojem, který má svoji kvalitu, kontinuitu i klasické představitele, jako je třeba Ken Loach (Já, Daniel Blake). Jakkoli to nejsou všeobjímající mainstreamové opusy vhodné pro každého, jsou nezřídka překvapivě divácky vstřícné, neboť dokazují, že sociální drama nemusí být bezvýchodně tíživé či neutěšeně depresivní. Taková je třeba autentická paneláková story o dospívání Fish Tank nebo road movie mladých loserů napříč Amerikou American Honey režisérky Andrey Arnoldové či dramedie Matthewa Warchuse Pride, v níž se na pozadí hornické stávky v roce 1984, kterou podporují lesby a gayové, bojuje spíše než s Margaret Thatcherovou s předsudky a intolerancí.

Do tohoto zajímavého proudu britské filmové produkce teď dorazilo akční sociální drama režiséra Adama Smithe Proti vlastní krvi (Trespass Against Us). Je to příběh potulného klanu rodiny Cutlerů, kteří bez respektu k zákonům předvádějí (momentálně v anglickém hrabství Gloucestershiru), jak velkoryse chápou svoji svobodu a jak okázale je jim u paty nedotknutelnost cizího majetku. Když potřebují auto, ukradnou si ho, když se to někomu nelíbí, dají mu přes držku, když po nich vystartuje policie, zalezou do omlácených karavanů nebo vylezou na strom.

Všechno nesmlouvavě koučuje táta Colby Cutler (robustně přesvědčivý Brendan Gleeson), který by si rád orazil a proto chce předat šéfování nejstaršímu synovi Chadovi (Michael Fassbender, jenž předvádí, že dokáže zahrát i negramotného vidláka, což rozhodně není jeho přirozený naturel). Jenže Chad to chce zabalit, přestat kočovat, usadit se a začít žít se svojí rodinou jinak. To ale znamená jít Proti vlastní krvi, zpřetrhat pevně utažená rodová pouta a překročit vlastní stín. To není jednoduché. Možná, že na to vůbec nemá.

Toulat se a dobývat!

Tak zní Colbyho základní dogma, kterému je třeba všechno podřídit. Jenomže takhle se dá celý život nejen prožít, ale také ztratit. A tohle Chad instinktivně tuší a nechce riskovat. Televizní režisér Adam Smith vstoupil do klasického celovečeráku s přehledem i citem pro atmosféru a kolorit svérázné komunity drsných kočovníků, kteří neuznávají nikoho a nic, kromě své bezbřehé svobody a divoké nezávislosti. Kostrou jeho narace, na niž se nabalují jednotlivé epizody, jsou dva základní, paralelně se odvíjející, prolínající a vzájemně se umocňující konflikty: Klan Cutlerovců kontra společenský systém, který je nikdy neskousne, a otec Colby versus syn Chad, jenž si vůbec není jistý, zda se dokáže velkému šéfovi postavit.

Tenhle koncept předpokládá obsadit dvě klíčové figury zkušenými hereckými borci, kteří na ně mají. A to se Smithovi podařilo téměř dokonale, neboť tohle je především film Gleesona a Fassbendera, kteří dodávají příběhu věrohodnost, šťávu i drive. Charismatický Michael Fassbender, který nehostuje v nezávislém snímku poprvé (Stud) hraje svého Chada jako rozhozeného a váhajícího chlapíka, který ví, že takhle se nedá žít navěky, protože tuší, že ho jednou dostanou a pak mu to dají pořádně sežrat. Přestože nikdy nechodil do školy, odněkud ví, že před termovizí se může vtipně schovat pod krávu a je svorníkem fatální spirály z otce na syna, ze syna na vnuka, pokrývající tři generace na odpis.

Zaťatý a jedině svoji pravdu uznávající Brendan Gleeson vzbuzuje pocit, že když se vytočí (k čemuž nemá nikdy daleko), je schopen čehokoli. Jeho mrazivou metaforu o tom, že pes si hraje s kočkou, jen dokud ho nepoškrábe, je třeba brát hodně vážně. Tihle dva na okraji, neschopni koexistence s druhými, vzbuzují překvapivé sympatie a fungují společně i zvlášť. Hrají jim k tomu The Chemical Brothers a rámuje je syrový vizuál kameramana Eduarda Graua. A všechno to dohromady docela slušně funguje!

Proti vlastní krvi je sociální drama, které nikam nechvátá. Koketuje s prvky krimi a thrilleru, přináší svérázné téma, skvělé herecké výkony, poznání, že svět není spravedlivý, slepou víru, že samotné nás dostanou, ale společně zvítězíme, a trpké zjištění, že existují vlaky, z nichž není možné jen tak vystoupit. Je to syrový, špinavý, naléhavý, vyhrocený a vlastně docela ujetý spektákl ze sociální periférie nespravedlivého světa. S úlevným vědomím, že nejsme jeho součástí, ale není marné si občas připomenout, že existuje.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel kytarista a klávesista skupiny The Cure Perry Bamonte

Britská alternativní hudební skupina The Cure v pátek oznámila, že zemřel její kytarista a klávesista Perry Bamonte. Hudebník byl členem kapely od roku 1990. Po krátké nemoci zemřel během vánočních svátků ve věku 65 let.
před 3 hhodinami

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025
Načítání...