Recenze: Operace Anthropoid v lehce hollywoodském aranžmá

Cillian Murphy alias filmový Jozef Gabčík uvedl do českých kin česko-britské drama Anthropoid o atentátu na Heydricha. Premiéru měl snímek hříčkou osudu v den, kdy se přesně před 75 lety stal Heydrich zastupujícím říšským protektorem. Slušná anatomie atentátu „ v přímém přenosu“ vstupuje do českých kin 28. září, na Den české státnosti.

Autentické, velké a silné téma atentátu na Heydricha objevili filmaři již dávno předtím, než se britský režisér, scenárista a kameraman Sean Ellis začal před nějakými patnácti lety připravovat na jeho zfilmování.

O Anthropoidu před Anthropoidem

Nejrychleji zareagoval slavný Fritz Lang téměř dvouapůlhodinovou válečnou pohádkou I katové umírají (1943), která ovšem fabulovala ve velkém (americkém) stylu a s historickou pravdou si moc netykala. Zhruba o dvě desetiletí později vznikla česká válečná klasika, Atentát (1964) Jiřího Sequense, která má působivou atmosféru napínavé rekonstrukce, zatímco Operace Daybreak z roku 1975, bondovského režiséra Lewise Gilberta, dělá znovu z historické reality vlažnou bramboračku.

Atentát (1964, režie: Jiří Sequens)
Zdroj: LFŠ

Návrat k fascinující a výmluvné síle historických faktů pak představuje zdařilý slovenský dokument s ilustrativním názvem Atentát na Heydricha – Príbeh Jozefa Gabčíka a Jana Kubiša, který toto téma reflektoval před třemi lety, tedy v době, kdy Sean Ellis vítězí na festivalu Sundance svým drsným snímkem Metro Manila a rozhoduje se, že jeho následujícím opusem bude již dlouho připravovaný a opečovávaný projekt Anthropoid.

Hollywoodské aranžmá

Má tohle téma poctivě nastudováno, ví s kým, co a jak chce točit. S respektem k příběhu odvahy a obětování začíná v létě 2015 natáčet na super šestnáctku handkou, které se sám ujal, aby zprostředkoval syrovou, stísněnou a zoufalou atmosféru osobního a fascinujícího příběhu dvou mužů, kteří to nevzdali.

Československá exilová vláda v Londýně v prosinci 1941 ve snaze oživit domácí odboj vyslala na území protektorátu hned tři diverzní výsadky, z nichž jeden nesl krycí název Anthropoid. Tato mise měla nejvyšší prioritu, neboť jejím úkolem bylo provést atentát na jednoho z klíčových inicátorů holocaustu, zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha, který si vysloužil přezdívku „pražský řezník“.

Příběh jako je tento je specifický tím, že jeho průběh i pointu všichni známe. A přesto nás dokáže znovu zaujmout a oslovit. A to i v Ellisově lehce „hollywoodském“ aranžmá, které pracuje se stylizovaným patosem v závěru, explicitní brutalitou, která jako by sem pronikla z jiného žánru, tíživým vizuálem okupované Prahy a profesionálně zvládnutými akčními sekvencemi (atentát na Heydricha a zejména závěrečná, nerovná bitva v Chrámu Cyrila a Metoděje v Resslově ulici).

Odhodlaný Gabčík, mdlý Kubiš

V ústředním hereckém tandemu dominuje odhodlaný, neváhající a nepochybující Gabčík Cilliana Murphyho, jemuž spíš mdle sekunduje až v závěru probuzený, monotónní „manekýn“ Jamie Dornan (Padesát odstínů šedi) jako Jan Kubiš.

Anna Geislerová to ve dvojici s Charlotte Le Bonovou nemá snadné, ale typově přesně zahrála ženu, která zná cenu za vybraný terč a je ochotná ji zaplatit. Jen práce s akcenty a kvalita některých dialogů způsobuje, že na film se lépe kouká, nežli se poslouchá.

Anthropoid v českých kinech (zdroj: ČT24)

Celkově je Anthropoid autentickým, syrovým, nekašírovaným a postupně gradujcím svědectvím o odvaze, zradě, obětování a nutnosti vybrat si svoji stranu bojiště. Svědectvím, jemuž je možné věřit a které je nutné si připomínat.