Recenze: Kniha džunglí je neuvěřitelně magická podívaná

Vzneste se na vlně imaginace a fantazie, podlehněte úžasné atmosféře světa, jaký tu dosud nebyl (odpusť, Avatare), a přestaňte se ptát, proč do toho šel Disney znovu, když se mu jeho animovaná Kniha džunglí z roku 1967 tak povedla. Prostě buďte rádi, že šel a že je tu Mauglí se svými zvířecími kámoši znovu, nechte se jimi šťastně okouzlit - a žasněte!

Džungle pro Mauglího není bezpečná. Jenže on je tu doma a nechce se svého domova vzdát. Každý přece musí někam patřit a on patří sem. Malé lidské mládě chce žít v džungli, navzdory pomstychtivému tygru Šér Chánovi, který říká, že sem přece člověk nesmí, a když by sem už nějak zabloudil, je třeba ho okamžitě odlovit.

Jenomže za Mauglím stojí vlčí smečka, která se ho ujala, i když tuší, že za to bude muset zaplatit životem svého vůdce Akély, a hlavně jeho nejvěrnější společníci černý pardál Baghíra a medvěd Balú, který ho má skoro stejně tak rád jako čerstvou plástev medu.

Kniha džunglí (2016, režie: Jon Favreau)
Zdroj: Falcon

Příběh, který spolu prožili, určitě znáte. Slavné Knihy džunglí pro nás napsal v letech 1894-95 nositel Nobelovy ceny za literaturu, britský spisovatel, novinář, básník a velký vypravěč Rudyard Kipling. Staly se nejen populární klasikou, ale neušly ani zájmu filmových a televizních produkcí.

Nová adaptace není nošení dříví do indické džungle

Na čtyřicátá léta odvedl velmi slušnou práci režisér Zoltan Korda, jehož hraná černobílá verze Knihy džunglí byla později dokonce obarvena, zatímco Sommersova verze z poloviny devadesátých let Nová kniha džunglí byla spíš než nová zbytečná, nudná a vyčpěle romantická. A tak má většina z nás zafixovanou zábavnou animovanou verzi z roku 1967, na kterou (jako na svůj poslední film) ještě osobně dohlížel sám Walt Disney.

Točit podle téhle celosvětově uznávané klasiky, „signované“ samotným Mistrem, dějově téměř identický remake se může zdát jako nošení dříví do indické džungle, bizarní rozhodnutí zešílevšího producenta či jako extravagantní úchylka někoho, kdo momentálně neví, co s přebytečnými stopětasedmdesáti miliony dolarů, které tato legrace stála.

Právě tohle se ale stalo a vznikl tak klenot, kde je znát každý cent tohoto megarozpočtu, jenž z valné části inkasovala Moving Picture Company, brilantně předvádějící, co je třeba si představit pod pojmem soudobá filmová animace. Z tohoto pohledu je tato Kniha džunglí objevně přelomovým filmem, který dokazuje, jak autenticky životný a do posledního detailu přesvědčivě žijící svět je možné vykouzlit před greenscreenem, jak bezproblémově ho můžeme pokládat za skutečný a jak rychle si ho můžeme hned napoprvé zamilovat.

Digitální svět, který nemá chybu

Režisér Jon Favreau (Iron Man), jenž tímto natočil svůj životní opus, se scenáristou Justinem Marksem známý příběh s respektem a citem přepisují do fantastického filmového tvaru a mění ho jen v detailech. Předkládají ho v podobě, jakou jste určitě ještě neviděli, a povyšují dokonalé CGI triky na kouzelný nástroj, který dokáže vytvořit nový svět, jenž nemá chybu, kde je vám dobře a který, jako Mauglí, nebudete chtít opustit.

Je totiž dokonalý (a to jak v původní, hvězdné anglické dikci, tak překvapivě také v českém dabingu), byť v něm můžete narazit na úlisně uhrančivou mega krajtu Ká nebo panovačného gigantopitheca Ludvíka. Všechno a všichni (kromě jedenáctiletého sympaťáka Neela Sethia) jsou tu digitální, a přesto skutečnější než skutečné.

A vy, na prahu tohoto fantastického vizuálního světa máte pocit, že jste byli svědky velkého stvoření, do jehož středu jste byli opojně vrženi, protože „jen ten, kdo v koutě nesedí, zná moudrost medvědí“. Tak vstaňte a uhánějte s celou rodinou do nejbližšího multiplexu, protože tohle si nemůžete (nesmíte!) nechat na velkém plátně ujít.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Kdo film neviděl, ať nehlasuje. Nová pravidla Oscarů překvapila

Hlasující v cenách Oscar musí vidět všechny nominované filmy, než rozhodnou o vítězi. Umělá inteligence nevadí. A kaskadéři a castingoví režiséři se dočkají vlastní sošky. Americká Akademie filmového umění a věd oznámila novinky pro příští ročníky cen. Neobešlo se to bez reakcí.
před 9 hhodinami

Knihou roku 2024 je román Letnice pozdního debutanta Hlauča

Ceny Magnesia Litera vyzdvihly z více než třicítky nominovaných titulů ty nejlepší, které vyšly v Česku minulý rok. Knihou roku 2024 je román Letnice, jímž na prahu šedesátky prozaicky debutoval Miroslav Hlaučo.
24. 4. 2025Aktualizováno24. 4. 2025

Elity převzaly moc v každém režimu a teď i Audioknihu roku

Audioknihou roku 2024 se stalo dokumentární drama Elity. Adaptace původní divadelní hry Jiřího Havelky v režii Bely Schenkové s početným hereckým souborem v čele s Jiřím Vyorálkem sleduje příběh společenských elit minulého režimu, kterým díky jejich šikovnosti zůstal stále ekonomický a politický vliv. Interpretkou roku je Jitka Ježková za načtení románu Dům v Matoušově ulici, nejlepším interpretem se stal Jan Vlasák díky knize Dr. Alz. Ocenění udělila Asociace vydavatelů audioknih v celkem jedenácti kategoriích.
24. 4. 2025Aktualizováno24. 4. 2025

Lékárník z Horažďovic sloužil v Mexiku. Obrazy z jeho sbírek teď vystavují v Londýně

Aktuální výstava v britské Národní galerii propojuje Mexiko s Horažďovicemi. Ze západočeského města totiž pocházel lékárník František Kaska, který v devatenáctém století udělal kariéru v Mexiku, kde se spřátelil s malířem Josém Maríou Velascem. Obrazy výtvarníka, považovaného Mexičany za národní poklad, se z Kaskových sbírek dostaly přes české Národní muzeum až do londýnské výstavní síně.
23. 4. 2025

Naše deska je stejně monstrózní jako Caligula, říkají Deaf Heart

Tuzemská indie rocková skupina Deaf Heart vydala nové album. Nazvala ho Caligula. „V přeneseném smyslu to znamená divokost, hédonismus, ironii, je to brutální věc,“ vysvětlují muzikanti, proč si vypůjčili jméno římského císaře proslulého tyranií. O nové desce s nimi mluvil Petr Adámek. „Je také monstrózní,“ dodávají.
22. 4. 2025

Trabanty nahradila žába. Žlutý obojživelník se vypravil do Mongolska

Cestovatel Dan Přibáň vyměnil žluté trabanty za obojživelné vozidlo stejné barvy. S ním a s česko-slovenskou partou dobrodruhů vyrazil do Ulánbátaru – a od 24. dubna se vydá i do kin. Cestopisný film Žlutou žábou do země modrého nebe dokumentuje téměř osmnáct tisíc kilometrů mezi Prahou a hlavním městem Mongolska. Vznikl v koprodukci České televize.
22. 4. 2025

Hřebejk a Formanová řeší v komedii Na tělo krizi středního věku

Jan Hřebejk natáčí nový seriál podle knižní předlohy a scénáře Martiny Formanové. Ironická vztahová komedie Na tělo o krizi středního věku, dospívajících dětech a třídním srazu po třiceti letech zamíří na obrazovky jako hlavní titul jarní sezony 2026. V obsazení se vedle Ivy Janžurové či Zuzany Bydžovské objeví také Hřebejkovi režisérští kolegové.
21. 4. 2025

Čtení provází fantazie i nešvary, ukazují v Brně divadlo a výstava

Knihy se staly tématem hned dvou kulturních novinek z Brna. Jak inscenace pro děti Berta mezi řádky v divadle Polárka, tak výstava Člověk čtoucí v Památníku písemnictví se snaží návštěvníkům ukázat, jak je literatura v lidském životě důležitá. A také prozrazuje, že některé čtenářské nešvary se nemění ani po stoletích.
17. 4. 2025
Načítání...