Konceptuální umění s Chalupeckým neumírá. Nominace jsou venku

Šestadvacátá Cena Jindřicha Chalupeckého už zná své finalisty. Na vítězství sahají Vojtěch Fröhlich, Lukáš Karbus, Barbora Kleinhamplová, Pavla Sceranková a Pavel Sterec. Pětice zahrnuje tvůrce zabývající se jak klasickými médii, tak konceptuálním uměním. Jméno laureáta bude vyhlášeno 20. listopadu v Brně, kde se uskuteční i finálová výstava.

Kdo jsou finalisté letošní Chalupeckého ceny? (zdroj: ČT24)

Sceranková a Sterec nejsou v soutěži nováčci, ve finále jsou už podruhé. Jejich jména byla - stejně jako u zbývající trojice – vybrána z osmdesátky umělců.

A proč padla volba právě na ně? „Tato skupina poukazuje na rozmanité formy vizuálního umění, které jsou přítomny v současném uměleckém světě i na české výtvarné scéně. (…) Jsme ohromeni kvalitou uměleckých děl vznikajících v České republice,“ říká Holly Blocková, předsedkyně mezinárodní poroty. Jejím novým členem je pouze Marek Pokorný, umělecký manažer ostravské galerie Plato. Ředitelku Chalupeckého společnosti Lenku Lindaurovou střídá Karina Kottová, dosavadní kurátorka MeetFactory a spoluzakladatelka INI Gallery.

Třicetiletý Vojtěch Fröhlich vystudoval FAMU a AVU, v současnosti pracuje hlavně s fotografiemi, videem a vytváří živé instalace. Často se fyzicky potýká s architekturou galerijních prostorů a přenáší do nich outdoorové aktivity.

Barbora Kleinhamplová, taktéž absolventka AVU a studentka FAMU, se zabývá podobnými věcmi – od videa, fotografie, performance až po živé instalace. Její díla jsou v interakci s každodenními předměty či domácím prostředím. V poslední době se však posunula k otázkám postavení člověka v současné konzumní společnosti vedené korporátními pravidly.

Lukáš Karbus absolvoval malbu na Fakultě výtvarných umění VUT Brno. Jeho velkoformátové akvarely podle poroty vybočují z aktuálních trendů, svou estetikou na jedné straně reagují na modernistická hnutí a na straně druhé se nechají vést pozorováním krajiny a jednoduchého života na pomezí spirituálních či halucinogenních vizí.

Pavla Sceranková má poslední šanci na úspěch, letos totiž překročí věkovou hranici pro Cenu 35 let. Klade důraz na vztah mezi objektem-sochou a jejím tvůrcem či uživatelem.

Pavel Sterec taktéž spojuje performanci, objekt, instalaci, fotografii i další média. Jeho zájem krouží okolo problematiky výzkumu, vědy, muzeí a archivů, sociálních struktur nebo závislostí na hmotných či symbolických kapitálech.