Jiří Kadaňka: Bez kvalitního režiséra se kameraman neobejde

Jiří Kadaňka pracoval šedesát let v Československé, později České televizi jako hlavní kameraman. 11. února se ale ocitl před kamerou, když přebíral cenu za celoživotní dílo, kterou mu udělila Asociace českých kameramanů. Ocenění letos rozdávala podvacáté.

Filmové dílo Jiřího Kadaňky se vždy vyznačovalo vysokou profesionalitou, výtvarnou a estetickou kvalitou a smyslem pro bohaté obrazové sdělení," zdůvodnilo jeho ocenění prezidium AČK. 

Jiří Kadaňka nastoupil do televize po studiu na FAMU, televiznímu studiu dal tehdy přednost před barrandovskými ateliéry. „Nemrzí mě, že jsem si vybral televizi, protože ta práce je pestrá a mnohotvárná, se spoustou zajímavých příležitostí,“ nelitoval nikdy svého rozhodnutí. Z televize odešel před dvěma lety.

Točil hrané filmy, zábavné pořady, pohádky, opery, koncerty i divadelní přenosy. Celkem více než stovku titulů. „Bez kvalitního režiséra nemůže kameraman existovat,“ říká Kadaňka, který spolupracoval například s Petrem Weiglem na pohádkovém Radúzovi a Mahuleně (1970), s Hynkem Bočanem na dobrodružné výpravě do Stínadel za Záhadou hlavolamu (1969) nebo s Antonínem Moskalykem na televizním zpracování Lustigovy Modlitby pro Kateřinu Horovitzovou (1965).

Asociace českých kameramanů ocenila také Aleše Harta za celovečerní film režiséra Zdeňka Viktory Raluca a Ivo Popeka za kameru k televiznímu snímku Jiřího Svobody Poslední cyklista. Ocenění určené posluchačům FAMU za mimořádný počin v oblasti obrazové koncepce filmu náleží Ondřeji Hudečkovi za film Furiant.