Recenze: Život v jednom dni

Sobota 24. července 2010 byl docela obyčejný den. Svět se v něm nezachvěl v základech a nezačal být od té chvíle jiný. Lidé v něm docela prozaicky opouštěli svá obydlí a naplňovali ho všedními akty svých všedních životů. Většinou nepřemýšleli o tom, jak jsou nicotní, ani se neopájeli vědomím vlastní jedinečnosti. Vlastně jen tak nějak byli rádi, že jsou. Jen otevřeli oči a žili, nikoli s pocitem, že tento den je unikátní a neopakovatelný, ale z prosté potřeby ho přežít - a (řečeno s Woody Allanem) stihnout to včas domů k večeři!

Normální zívačka. Pouze nějakých sedm miliard lidí prožilo na téhle planetě další den svého života. Den, který se již nikdy nevrátí a který nelze vzít zpět, den, o který právě zestárli a také den velkého experimentu. Toho obyčejného dne totiž bloudily po celém světě tisíce lidí s kamerou a dychtivým pohledem, v němž bylo očekávání, že se něco stane, že se něco přece musí stát! A oni budou při tom a zaznamenají to pro nás jako svědectví o tom, co naplnilo sobotu 24. července 2010 neopakovatelným obsahem. Absolutní většina těchto lidí ale prožila jen další obyčejný den svého obyčejného života a nesetkala se s ničím výjimečným, co by stálo za řeč (neřkuli za svědectví).

Ale přesto každý z nich natočil svoji malou-velkou výpověď o tomto dni. Aby po sobě zanechal alespoň nepatrnou stopu v jeho pomíjivém plynutí, aby zachytil neopakovatelný okamžik jeho i svojí obyčejnosti – ale také,

Aby lidé věděli, že tady byl

Na počátku všeho, tak jak to u filmových projektů někdy bývá, byl tentokrát vskutku originální nápad, který upekl v roce 2010 Sundance Institut a všestranný režisér Kevin Macdonald, který pro nás objevil Posledního skotského krále, ucmuchtil spíše televizního Orla Deváté legie a získal Oscara za dokumentární rekonstrukci masakru na letních olympijských hrách v Mnichově (One Day in September). Možná právě díky svým dokumentárním kořenům se v něm urodila idea natočit celovečerní dokument, který by „portrétoval“ jeden den lidských zážitků na této planetě, kaleidoskop autentických emocí, intimních dotyků i patosu, miniatur a mikropříběhů, rozprostřených na životní ose mezi probouzením a usínáním.

Tenhle komerčně na první pohled nepříliš výživný projekt by se pravděpodobně potýkal s realizačními limity, nepřekročil by hranice privátního experimentu a několika spirituálních projekcí pro fajnšmekry, ujíždějící na všem, co je hlavně na hony vzdáleno mainstreamu.  Jenomže nastaly dvě zásadní okolnosti, které poznamenaly jeho osud a posunuly ho do první linie. Producentem snímku se stal hitmaker Ridley Scott, jehož nikdo nemůže podezírat z toho, že by neuměl odhadnout potenciál filmové látky a partnerství na projektu přijal server youtube.com, prostřednictvím kterého byla ke spoluúčasti přizvána početná komunita jeho uživatelů.

Výsledkem žádosti, aby zaznamenali tento jeden den svého života, bylo zhruba 80 tisíc příspěvků ze 197 zemí celého světa, což hodilo nějakých 4 500 hodin nasnímaného materiálu, z něhož bylo pro výsledný devadesátiminutový sestřih vybráno 400 videoklipů (mezi nimiž uvízl i porod žirafy v pražské zoo českého tvůrce Sergeje Kondakova). Jen obtížně si lze představit šílenou práci, která čekala Macdonalda a jeho tým, který z této všeobjímající mozaiky musel vydolovat fragmenty, jejichž spojením vznikl konzistentní dramatický tvar, jenž dokáže žít vlastním životem (byť se nepochybně jedná pouze o jednu z nepřeberného množství variant, jež byly ve hře). Vzniklo tak něco jako

Chvála (ne)obyčejného dne

Opus, jenž může vzbuzovat pocit, že je až příliš smířlivý, neboť nás nikam nestrká, nechce řešit pytlácké vybíjení slonů, ale ukázat jejich ranní koupel, probouzení dětí v indickém slumu nechápe jako diskurs sociologický, ale projev fyziologický, minipříběh malého peruánského čističe bot (který nejvíce miluje svůj laptop) je optimisticky bezvýchodný, nemocná rakovinou se tu míjí s kavkazskými pastevci, teenager svěřující se babičce se svojí homosexualitou s domorodými ženami, které vytloukají zrní, africkou vesnici střídá moderní metropole, exhibicionismus introspekce a ptákovinu myšlenka. Někdo se poprvé oholil a jiný na kole ve vyšším zájmu objíždí svět.

To, co tenhle globálně rozmáchlý a zdánlivě nesourodý chaos drží pohromadě, není ani tak obsah jeho dílčích segmentů, jako spíše přiznaná forma a technika, kterou byly pořízeny. Onen sdílený akt patřičnosti každého a všech k většímu celku, jenž je v této simplifikované podobě v jistém ohledu srozumitelnější nežli Malickův sofistikovaný Strom života. Určitý (přirozený) řád téhle chaotické tříšti spontánních reflexí i promyšlenějších konceptů dodává respektování časové chronologie daného dne - od tmy a úsvitu do soumraku a půlnoci. Poněkud nepatřičně a „naroubovaně“ (evidentně za účelem zvýšení přehlednosti a diváckého „pseudokomfortu“) pak působí snaha utřídit nesourodý materiál do dílčích tematických celků (Co všechno nosíte v kapse, Co máte rádi, Čeho se bojíte…).

Ve stylu „jak domácí video k celovečeráku přišlo“ se točilo na kamery i na mobily, klouzalo po povrchu a sem tam se ponořilo i hlouběji, a když opravdu nebylo příliš o čem, zaskočil líbivý cajdák - jak se to v reálném životě také stává. I v něm je to tak, že

Někdo má v kapse klíč od Lamborghini Gallardo

a někdo v ní nemá vůbec nic. Někdo má rád Emily a jiný svoji lednici, někdo se bojí, že mu vypadají vlasy a někdo, že je život příliš krátký. Tak už to v našem barvitém, kontrastním a neurovnaném životě chodí. S Macdonaldovým spontánním snímkem jsme se v něm s ním (a s nimi) na jeden den zastavili. Třeba nám přitom pár maličkostí dojde. Ale už se na nás tlačí další den. Řečeno slovy jednoho z protagonistů téhle červencové soboty: „Je čas se ostříhat a vyrazit na cestu!“

Život v jednom dni (Life in a Day): USA 2011, 95 min., české titulky, přístupný. Režie: Kevin Macdonald, hudba: Harry Gregson-Williams, Metthew Herbert, střih: Joe Walker, produkce: Ridley Scott. V kinech od 24. července.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel kytarista a klávesista skupiny The Cure Perry Bamonte

Britská alternativní hudební skupina The Cure v pátek oznámila, že zemřel její kytarista a klávesista Perry Bamonte. Hudebník byl členem kapely od roku 1990. Po krátké nemoci zemřel během vánočních svátků ve věku 65 let.
před 13 hhodinami

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025
Načítání...