Bartoliová okouzlila české publikum

Praha - Italská operní hvězda Cecilia Bartoliová zazpívala poprvé před českým publikem na koncertu zvaném Vivaldi ritrovato. Ve zcela zaplněné Dvořákově síni Rudolfina dnes večer představila bouřlivé i zamilované méně známé árie od Antonia Vivaldiho. V premiéře ji doprovázel renomovaný francouzský soubor Ensemble Matheus, věnující se poučené interpretaci staré hudby. Řídil ho jeho zakladatel, francouzský dirigent Jean-Christophe Spinosi. Šarmantní pěvkyně se dočkala trojích ovací vstoje a nakonec přidala dvě Händelovy árie. V nich se sólového partu ujala trubka a hoboj, aby její zpěv doplnily. Nadšení posluchači nakonec ještě několik minut po skončení aplaudovali.

Záplavou květin, trojími ovacemi vstoje a dvěma přídavky skončil dnes pražský koncert italské operní hvězdy. Během jejího vystoupení rozzářil koncertní síň její pověstný, nádherně barevný mezzosoprán s mimořádně velkým záběrem do hloubek, jímž s naprostou samozřejmostí umí vyjádřit celou škálu emocí. Publikum naopak tajilo dech v dramatických „kusech“, v nichž citlivě zpívala v nízké dynamice.

„Hudba je takříkajíc součástí mých genů. Zpívání je moje vášeň, kterou ráda sdílím s dirigenty a publikem. Samozřejmě, že cítím velkou zodpovědnost ke skladatelům. Musím stále přemýšlet, jak hrát jejich hudbu, v jakých souvislostech ji pojmout, kladu si při zpívání mnoho otázek. Je jasné, že jsem ve velkém stresu, hlavně při velkých vystoupeních, ale je to zdravý stres, protože se uvolňuje adrenalin a ten vás může dostat do jiné dimenze,“ řekla kromě jiného v rozhovoru pro pořad Komentáře, události ČT24 pěvkyně.

Cecilia Bartoliová téma Událostí, komentářů (zdroj: ČT24)

„Mám několik skladatelů, kteří jsou blízcí mému srdci, většina z nich pochází z doby baroka. Se soudobou hudbou je to těžké. V minulosti skladatelé psali konkrétně pro určité pěvce. Dnes tento vztah mezi autorem a interpretem skoro neexistuje. A to je škoda, byla bych ráda, kdyby současní umělci skládali přímo pro nás, tak jako se to někdy děje v popové hudbě,“ povzdechla si v rozhovoru Cecilia Bartoliová.

Slavná koloraturní mezzosopranistka, v první části oblečená do elegantní zelené róby, otevřela koncert známějšími áriemi z Vivaldiho oper Ottone in villa, Olimpiade, Farnace i Bajazet, které jsou součástí úspěšného alba. CD nazvané Vivaldi Album vyšlo v roce 1999, za první tři roky prodeje si ho koupilo přes půl milionu lidí.

Ve druhé části večera se Bartoliová převlékla do róby jasně červené barvy a zazpívala árie, které objevila s dirigentem Spinosim, z oper Orlando furioso, Catone in Utica, La Silva nebo Argippo. Bartoliová ráda oprašuje zašlou slávu barokních komponistů, jejichž zapomenutá díla nachází s muzikology v archivech. Většina z dnešních árií je uváděna na veřejnosti velmi vzácně. Některé Bartoliová zpívala veřejně poprvé, a proto si vypomohla partiturou. Koncert ukončila árií „Pokud blesk zvolna“ z opery Argippo, která vyvolala bouřlivé „Bravo!“ a nekončící potlesk.

Praha je zastávkou krátkého turné. Před dvěma dny koncert zazněl v Mnichově, do začátku července bude proveden ještě na zámku ve Versailles a v Baden-Badenu.

Světově žádaná pěvkyně se do Prahy vrátí 16. října, kdy přednese repertoár italských kastrátů známý z CD Sacrificium, letos vyznamenaného cenou Grammy. Tři dny předtím ji uslyší i bratislavské publikum. Doprovodí ji soubor Il Giardino Armonico s dirigentem Giovannim Antoninim.

Vydáno pod