Tajemství Pavly Aubrechtové, Kabinet Vladimíra Gebauera

Pražské takřka intimní Muzeum Montanelli nabídlo své uměřené a komorní prostory výstavě, kterou lze označit za jednoznačný kurátorský úspěch. Křehká díla Pavly Aubrechtové i souběžně vystavený Kabinet Vladimíra Gebauera spolu s dalšími pracemi Radka Kratiny vytvářejí celek, který zaujme nejen svojí bohatou strukturou, ale také pozoruhodným konstantním pohledem (i formami zpracování) na dominantní témata, v díle obou autorů se opakující. Lze navíc pochválit za výběr autorů a hlavně pak za velmi kvalitní, takřka vzornou instalaci, provedenou ohleduplně a citlivě přímo majitelkou výstavního domu. V neposlední řadě pak nemalé prostory dávají možnost představit autory v nečekaně širokých souvislostech a často i způsobem jinde nerealizovatelným.

Není od věci nepřipomenout, že oba autoři jsou spolu zhruba čtyřicet let, aniž by ztratili každý svůj stálý rukopis. Navíc je až zarážející tvrdohlavost, s jakou neustoupili z nastoupené tvůrčí cesty, i když se museli (samozřejmě zdaleka nejen oni) potýkat se stupiditou let sedmdesátých. V pražském svobodném kulturním okruhu, který přetrval a naopak sílil i v oněch podivných nepřejících dobách, byli samozřejmě známí a cenění. Logicky vyrůstali přímo v kadlubu tvůrčí svobody šedesátých let, jejich stále pestřejší práce s materiálem nezná takřka hranic, ovlivnění japonskou kaligrafií i posléze nejnovějšími postupy i pohledy současného moderního umění celým dílem čitelně prostupují.

Pavla Aubrechtová (absolventka od Františka Muziky) dokládá svými pracemi, zdůrazňujícími skromnost, prostotu, vše prostupující něhu, dokonalý profesionální přístup a názorovou svobodu. Spatříme drobné, až mikroskopické objekty, asambláže, skleničky, zkumavky, krabičky, šuplíčky, ale také kresby, akvarely, koláže, nejrůznější grafická sdělení, práce s nitěmi, hřebíčky, staniolem, tužkami, emulzemi, všemožné lepení, stříhání, muchlání, balení, moření, barvení, kompozice uschovatelné a uschovávané, bohatství ukrývané v krabičkách, lahvičkách, šuplíčcích, skříních, kredencích, zraňování hmot, ploch, prostoru, používání nejrůznějších písem. Množství při detailnějším zkoumání zahlcující, přitom však bavící i laskající. A tím vším velebená příroda, poezie, láska… Sebejistý a krásný svět autorky, která ve svých dílech dochází až ke konceptu, po jejím boku funguje nadhled a humor.

  • Vladimír Gebauer / instalace děl zdroj: Muzeum Montanelli
  • Vladimír Gebauer / instalace děl zdroj: Muzeum Montanelli

Vladimír Gebauer (končil u prof. Jiroudka) postupuje podobně – i on je konstantně tvrdohlavě svůj. Příroda a láska k ní se do jeho děl doslova otiskují. Pracuje nejen s barvami, ale velmi lehce a přirozeně také se dřevem, pískem, jílem, papírem i kamenem. I jeho část výstavy dokládá významnou citlivost jako jeden z důležitých tvůrčích momentů i propojovací most k tvorbě Pavly Aubrechtové. Láska ke kresbě (i poezii) na straně jedné i mužný profil jeho prací na straně druhé ohraničují výraznou osobnost českého výtvarného světa současnosti – potvrzují postoje, které zdůrazňují základní lidské morální hodnoty.

Muzeum Montanelli, MuMo, Nerudova 13, 118 01 Praha 1, Otevírací hodiny: Út – So: 12.00 – 18.00, Ne: 12.00 – 16.00, výstava potrvá do 31. 1. 2012

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Začal filmový festival Berlinale. Úvodní snímek poukázal na téma migrace

V německé metropoli začalo Berlinale. Na zahajovacím ceremoniálu jednoho z největších mezinárodních filmových festivalů převzala čestného Zlatého medvěda za celoživotní dílo britská oscarová herečka Tilda Swintonová. Na úvod se promítala novinka Das Licht mezinárodně proslulého německého režiséra Toma Tykwera.
14. 2. 2025

Animovaný dětský démon pohlíží na Západ. V Číně vydělal miliardu dolarů

Nejvýdělečnějším čínským filmem všech dob se stal snímek Ne-ča: Dítě démonů dobývá moře. Premiéru měl letos na konci ledna a za pár dní utržil přes miliardu dolarů. Doma je film zdrojem národní hrdosti, v zahraničí, zejména směrem k Hollywoodu, ukazuje ambice čínské kinematografie.
13. 2. 2025

Nejvíce nominací na ceny Anděl posbíral opět Viktor Sheen

Stejně jako v minulém ročníku vede nominace na hudební ceny Anděl rapper Viktor Sheen. Obdržel tři. Šanci získat po dvou soškách mají dále Kateřina Marie Tichá, Vladimír Mišík, Monkey Business, Bert & Friends nebo Smack a P Money. Vítězové vzešlí z hlasování členů České hudební akademie budou známi 5. dubna v přímém přenosu České televize.
13. 2. 2025

„Sbalte si věci, začala válka.“ Výstava přibližuje osudy ukrajinských umělců i dětí

I téměř tři roky po začátku plnohodnotné ruské invaze na Ukrajinu stále rezonují v tvorbě mladých ukrajinských umělců témata jako válka či život v exilu. Své příběhy teď tvůrci představují na pražské výstavě s názvem Svoboda navzdory.
13. 2. 2025

Buffy opět přemůže upíry, její návrat by ale divákům krev pít neměl

Na obrazovky se vrátí seriálová postava, která si na přelomu milénia získala i spoustu českých fanoušků. Chystá se totiž reboot Buffy, přemožitelky upírů, navíc opět se Sarah Michelle Gellarovou, kterou tato role proslavila. Část reakcí na „další kapitolu v Buffyverzu“ je nadšená, část se ptá, jestli si „upíří“ hrdinka spíš nevyláme zuby.
12. 2. 2025

Severokorejští uprchlíci chtějí prorazit s K-popem. V KLDR by riskovali trest smrti

Ve Spojených státech se letos chystá prorazit nová kapela z Jižní Koreje. Jmenuje se 1Verse (čti Universe čili vesmír) a dva z jejích pěti členů se narodili v KLDR. Mluví se tak o ní jako první K-popové chlapecké skupině, s níž vystupují severokorejští uprchlíci. V jejich rodné, totalitní zemi je K-pop zakázaný pro svůj údajně zhoubný vliv, za poslech této hudby hrozí roky nucených prací, za pašování i trest smrti.
12. 2. 2025

Trosky čekají hráče Kingdom Come. Snad je nepřekvapí zřícenina, říká kastelánka

Hrad Trosky v Českém ráji se chystá na vyšší návštěvnost turistů z celého světa. Odehrává se na něm totiž část druhého pokračování úspěšné české videohry Kingdom Come: Deliverance. Středověké Čechy virtuálně prozkoumává více než milion hráčů z celého světa.
11. 2. 2025

Co dělala AI? Oscar bude chtít nejspíš znát podíl umělé inteligence

Snímky Brutalista, Emilia Pérez či Duna: Část druhá mají několik věcí společných. Všechny mohou získat Oscara za rok 2024 pro nejlepší film a všechny se staly příspěvky do pokračující diskuse o přiznaném využití umělé inteligence ve filmech. Americká Akademie filmového umění a věd, která prestižní filmové ocenění uděluje, zvažuje, že oznámení o „spolupráci“ s AI uloží filmařům jako povinnost.
11. 2. 2025
Načítání...