Divadelní inscenací roku je Polední úděl

Praha - Inscenací roku 2011 se v anketě Divadelních novin stal Claudelův Polední úděl režisérky Hany Burešové v pražském Divadle v Dlouhé. Druhé místo obsadil postmoderně dekomponovaný a kontroverzně přijímaný Král Lear režiséra Jana Nebeského v Národním divadle. Třetí skončil opus Leoš brněnského Divadla Husa na provázku. Na čtvrtém místě je Mikuláškova Europeana inscenovaná v brněnské Redutě podle textu Patrika Ouředníka.

„Tyto čtyři inscenace se od ostatních mírně oddělily, nicméně se zdá, že mezi loňskými inscenačními počiny, byť Polední úděl zvítězil jednoznačně, nebyl jasný favorit,“ uvedl v komentáři k 19. ročníku ankety zveřejněné v prvním letošním čísle tohoto odborného čtrnáctideníku redaktor Vladimír Hulec.

Hlasovalo 110 kritiků, publicistů a teatrologů, kteří upozornili na nejzajímavější, nejpozoruhodnější, nejkvalitnější a nejvýraznější inscenace či projekty českého divadla. V první pětici se rovněž umístila inscenace opery Phila Glasse Les enfants terribles (Příšerné děti), kterou s týmem Národního divadla připravili v bývalé vývařovně léčebny v Bohnicích režisérka Alice Nellis a dirigent Petr Kofroň. Byla zároveň prvním operním titulem.

Inscenace Alice Nellis Les enfants terribles v Národním divadle
Zdroj: Opera ND/Hana Smejkalová

Podle Hulce se letos výrazněji než kdy jindy tipy rekrutují z městských kulturních center. Mimo Prahy, Brna a Ostravy bodovala výrazněji pouze plzeňská Alfa s drsnou plyšákovou groteskou Amberville. Tipující uvedli také projekt Ambrosia pražsko-kukských Geisslers Hofcomoedianten a Radokovu inscenaci Jak se vám líbí připravenou s českobudějovickými herci na otáčivém hledišti v Českém Krumlově.

Na prvním místě se ocitlo Národní divadlo se sedmi tituly. Následují pražské scény Divadlo v Dlouhé a Divadlo Komedie, za nimiž jsou těsně brněnská Husa na provázku, Národní divadlo moravskoslezské Ostrava a Reduta Národního divadla Brno. Čtyři inscenace měl v anketě režisér Jan Mikulášek.

„Oproti minulým letům je sympatický nárůst hlasů ostravským scénám, které se sice roztříštily do tří divadel devíti inscenacím, ale tolik jich už dávno Ostrava nezískala. Zásluhu na tom jistě má i na listopad přesunutá přehlídka Ost-ra-var, která ve vhodný 'předanketní' čas přitáhla širší pozornost divadelních publicistů,“ dodal Hulec.