Pražské komorní divadlo ve filmu: obklopit pozřít šokovat

Lidé plynou jako voda uprostřed mírného proudu. Páternoster je vozí nahoru a dolů, postavy a tváře jako použité zboží přestavované na regálech. Dívka propletená rudým pásem „šály“ bojuje o něco, co nemůže mít. Obkroužena krvavými smyčkami se zmítá jako moucha, chycená v pavučině, jako oběť, která ví, že neunikne, ale přesto se bude prát až do konce, až do posledního unaveného gesta a zalykavého dechu. Život do ní už dávno zabořil svá kusadla, vysál šťávu a zbytek odhodil do popelnice. Život od ní už nic nečeká, možná jen to, že už tu nebude dlouho zaclánět a konečně zemře. Smrt je totiž krásná a má budoucnost, kterou jí dává každý nový, byť sebevíce ubzděný život. Ve skutečnosti žádnou, a přesto nekonečnou budoucnost. Smrt je možná to nejlepší, co ji ještě čeká.

(Odporné) osoby a (skvělé) obsazení:

Ústřední postava, ťápota Romi, plahočící se mezi zplihlými pouličními kurvami, které se živí ulepenými orgasmy, narychlo vyhoněnými ve studených průjezdech, kde se kunčoft opře o zeď, podle zadání ho obslouží, zkasíruje a s nedopnutým poklopcem vykopne o průjezd dál. Je to hnusná práce, brutálně kontrolovaná hnusným macho pasákem Franzem, který se chová jako surový ranař, v němž se zrovna probouzí gay (což je kombinace na budku nebo rovnou na špagát). Vlastně žije docela na rovinu, tahle životem i Franzem pleněná děvka Romi.

Z toho co utrží, neplatí daně, ale na druhé straně alespoň neždímá prachy z podpory. A nebýt toho, že štamgasti jsou občas úchylové a smrdí a Franz někdy přitlačí víc, než je zdrávo, ani by si moc na tenhle život nestěžovala. Prodává na férovku své tělo (dokud to ještě jde) a nestará se o to, co, za kolik, komu a proč prodávají takzvaný slušný lidí. Dva a půl tácu za hodinu plus příplatky za speciály (za pět táců udělá úplně všechno), někdy nikdo, někdy i deset udejchanejch maníků za noc. Lepší než prodávat hamburgery nebo se nechat za pár babek prudit v účtárně.

Odpad město smrt / Gabriela Míčová
Zdroj: ČT24/Aerofilms

Neskutečná Gabriela Míčová zvládá akrobacii i všechny trpké polohy své figury s bravurou, jistotou, koncentrací a v daném prostředí nepatřičně jemnou elegancí, což vše se zrcadlí i v její soustředěné akrobacii na šále. Je to silný, komplexní a strhující výkon, který z divadelních kořenů vytryskl i do silné, filmové výpovědi (ostatně podobně jako u ostatních herců tohoto panoptika, kteří jsou jeho klíčovou výrazovou a dramatickou složkou).

Hajzlovský pasák Franz, je primitivní brutál, jenž zastává názor, že když se kurva nebojí, tak se fláká – a také, že jen mrtví nepláčou. A podle toho se také chová jako podlé prase, jež ryje rypákem v hnoji, který je latentní součástí jeho smrdutého života a ve své nenažranosti žere i vlastní výkaly. Stanislav Majer ale dokázal v tomhle vidlákovi z ulice, která ho živí, nalézt i nejistotu a zvědavost probuzeného homosexuála, jež téhle temné postavě dodává další dimenzi.

Odpad město smrt / Gabriela Míčová, Martin Finger
Zdroj: ČT24/Aerofilms

Ujetým partnerem je mu v tomto kostnatý Oskar Jiřího Černého, poskok nechutně bohatého Žida, který se sice bojí žen a dotýkat se jich mu připadá odporné, ale teď dostal za úkol sehnat pro svého šéfa nějakou s velkýma dudama (pročež právě zkouší ty, co má Romi), která by si od něj nechala ještě navíc dát přes držku. Černému evidentně nedělá problém zahrát další ujetou postavu, která sem pásne, jež je zvláštní směsí servilnosti a skryté agrese, a od níž se tudíž lze nadít čehokoli.

Enormně potentní, bohatý a bezejmenný Žid, který v tomto městě, odsouzeném k zániku, jedny domy bourá a druhé staví a prodává, je v zásadě nešťastný, což ho činí alespoň trochu snesitelným. Martin Finger tu dostává hodně prostoru, který ale zaplňuje jen velice úsporným až tlumeným projevem. Smysl tohoto hereckého aranžmá je ovšem obtížně odhadnout, neboť se vztahuje k dominantní postavě, se kterou je dobré vycházet, protože jí nevadí, když děti pláčou, a navíc má moc manipulovat a ničit.

Odpad město smrt / Martin Pechlát
Zdroj: ČT24/Aerofilms

Třeba tak, jak to z rozmaru činí v případě transvestitského showmana Müllera, který vypadá jako zdegenerovaný nácek, jenž má se Židem otevřený účet, žije se ženou, kterou zmrzačil, a je otcem (a možná i prvním zákazníkem) Romi, což vše z něj činí zřejmě nejodpornější postavu téhle odporné frašky (a to je co říct). Martin Pechlát tuhle úchylnou polohu umí a vy se nemůžete zbavit dojmu, že si ji dokonce užívá.

Tak to jsou oni!

Jeden větší hajzl než druhý, koncentrace ubohosti, nízkosti, deviace a laciné obscénnosti. Na kladnou postavu v tomhle městu smrti nenarazíte, prostě sem nepatří. Poprvé je dal ve svém scénáři dohromady všestranně kontroverzní provokatér a představitel nové vlny německé kinematografie Rainer Werner Fassbinder (Der Müll, die Stadt und der Tod, 1975) – čímž je vysvětleno mnohé. 

Odpad město smrt / Stanislav Majer, Gabriela Míčová
Zdroj: ČT24/Aerofilms

Fassbinderova filmového scénáře se pak s odstupem několika desetiletí a evidentní snahou uvést jej do aktuálních kontextů zmocnil divadelní režisér a ředitel (dnes již bohužel neexistujícího) Pražského komorního divadla v Divadle Komedie Dušan D. Pařízek a zrodila se skvělá a oslovující divadelní inscenace. A právě ona se, spolu se snahou uchovat vzpomínku na jeden ze skvostů vyprodaného Komorního, stala základem pro Hřebejkovu zajímavou filmovou adaptaci. Zdá se, že kruh se uzavřel, a Fassbinder se ze svého zvláštního filmového nebe uznale usmívá. Možná, že právě takhle nějak si to tehdy představoval.

Filmové adaptace divadelních inscenací nejsou ostatně pod tímhle celuloidovým baldachýnem nic tak výjimečného a to jak v mezinárodním (viz Olivierovy shakespearovské opusy) tak domácím, českém kontextu (Šašek a královna, Bratři Karamazovi, Odcházení).

Odpad město smrt / Stanislav Majer, Jiří Černý
Zdroj: ČT24/Aerofilms

V kulise, připomínající Herzovu Passage z poloviny náhle probuzených devadesátých let, se odvíjí bezvýchodný příběh prostituky Romi a těch, kteří ji nenávidí i milují (byť můžete mít oprávněné pochybnosti, zdali se takoví vůbec najdou). Poněkud omšelý design Paláce Lucerna a jeho výlohy, evokující výkladní skříně laciných nevěstinců, je skvělým prostředím pro upocené rejdy této dekadentní společnosti, jež jakoby vědomě spěla ke svému konečnému sebezničení. S Müllerem, trapně sdílejícím černé punčocháče s prostitutkou-dcerou Romi, bezskrupulozním Židem, který si může zaplatit jakoukoli pomstu, a sráčem Hanzem, jenž se líbá se sráčem Oscarem, to vše orámováno komparsem, jenž (ve stylu Pařízkovy inscenace) tvoří interaktivní publikum nočního podniku.

Sedmdesátiminutovka Odpad město smrt je součástí mnohem rozsáhlejšího, komplexního projektu producenta Čestmíra Kopeckého, který ve spolupráci s Českou televizí a Radimem Špačkem pořídil dvanáct záznamu inscenací Pražského komorního divadla a vytvořil tak unikátní kolekci, zachycující jeden nepřehlédnutelný, byť umlčený fenomén současného divadelního umění.

Hřebejkův středometrážní, experimentální opus je film nevlídný, nelaskavý, nepřikrášlený a přizdobený estetikou hltavě konzumované ohavnosti, ochucené obscénními ingrediencemi. Je to něco, bez čeho byste se klidně obešli a co si, když vám to už vstoupí do cesty, ale většinou nedokážete zcela odepřít. Je to filmový zážitek, který vám nemusí sedět, ale určitě do vás vnikne, film-emoce jež vás prostoupí něčím, co sice nechcete sdílet, ale čím se (třeba jen na prchavou chvíli) necháte obklopit, pozřít a šokovat.

Hnusné, morbidní a bizarní věci jdou prostě většinou slušně na odbyt (zvlášť když se vás přímo netýkají). Tanec se smrtí končí a Romi na červené šále možná nachází své vykoupení. Protože smrt je přece krásná, čistá a věčná…

ODPAD MĚSTO SMRT. ČR 2012, 74 min., od 15 let, 2D. Režie: Jan Hřebejk. Kamera: Jan Štrba, Lukáš Milota. Hudba: Ivan Acher. Hrají: Gabriela Míčová (Romi), Dana Poláková (paní Müllerová), Martin Pechlát (pan Müller), Stanislav Majer (Franz), Jiří Černý (Oskar), Martin Finger (bohatý Žid). V kinech od 22. listopadu 2012.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel kytarista a klávesista skupiny The Cure Perry Bamonte

Britská alternativní hudební skupina The Cure v pátek oznámila, že zemřel její kytarista a klávesista Perry Bamonte. Hudebník byl členem kapely od roku 1990. Po krátké nemoci zemřel během vánočních svátků ve věku 65 let.
před 5 hhodinami

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025
Načítání...