Karlovy Vary - Výtvarník Theodor Pištěk byl na festivalu v Karlových Varech naposledy v roce 1990 s Milošem Formanem, s nímž spolupracoval na oscarovém snímku Amadeus. Tehdy přijel před hotel Thermal na kole. Letos jej dovezlo auto, což je také mnohem praktičtější dopravní prostředek pro převoz Křišťálového glóbu. Sošku převzal Pištěk za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii.
Výtvarník Amadea Pištěk převzal Křišťálový glóbus. Od Salieriho
Ocenění, které na letošním ročníku patří také americkému herci Johnu Travoltovi a režisérovi Oliveru Stoneovi, předali Pištěkovi jeho kolegové z filmu Amadeus: kameraman Miroslav Ondříček a herec F. Murray Abraham, představitel Mozartova konkurenta Salieriho. Ten se ve Varech ještě zdrží - večer uvede snímek Zjizvená tvář, který festival promítá jako poctu Oliveru Stoneovi.
K filmu Pištěka nasměrovala velká osobnost české kinematografie - František Vláčil, když výtvarníka přizval k práci na filmu Holubice (1960). Pištěk spolupracoval i na Vláčilově nejdůležitějších filmech Marketa Lazarová, který měl mimochodem před třemi lety ve Varech premiéru v digitalizované verzi jako první vlaštovka digitalizace zlatého fondu české kinematografie, a Údolí včel.
- 48. MFF Karlovy Vary / F. Murray Abraham při předávání Křišťálového glóbu Theodoru Pištěkovi zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary
- 48. MFF Karlovy Vary / Křišťálový glóbus za přínos pro Theodora Pištěka (uprostřed), cenu předává prezident festivalu Jiří Bartoška a kameraman Miroslav Ondříček autor: Vít Šimánek, zdroj: ČTK
Vskutku světový úspěch přinesla Pištěkovi spolupráce s Milošem Formanem. Za kostýmy k jeho dramatu Amadeus (1984) o geniálním rakouském skladateli byl oceněn Oscarem. „Na tom filmu najdu při každém dalším sledování něco, co bych udělal jinak než tenkrát,“ přiznává Pištěk. Možnost vidět Amadea měl i ve Varech - předání Křišťálového glóbu bylo spojeno s promítáním právě tohoto snímku. Na Oscara byl Pištěk nominován i za další Formanův historický film - Valmonta.
Celkem má Pištěk ve své filmografii více než stovku titulů, na nichž se podílel jako kostýmní nebo filmový výtvarník, mimo jiné i slavnou českou pohádku Tři oříšky pro Popelku. Souběžně s prací pro film se celý život věnuje autorské malířské tvorbě, do níž se velmi silně promítala jeho vášeň pro automobilové závody, kterých se řadu let aktivně účastnil. A není bez zajímavosti, že je rovněž autorem prvních návrhů uniforem Hradní stráže po roce 1989.