Měl rád kluky a mrtvoly. Jaký je Příběh spalovače mrtvol?

Praha - Už za svého života se obklopil smrtí, což z něj učinilo démonickou postavu české literatury. Nedožité devadesáté narozeniny Ladislava Fukse nyní připomíná monografie Jana Poláčka, který významného spisovatele zachytil faktograficky i beletristicky, když strohá data doplnil literárním příběhem Fuksova života. Kniha Příběh spalovače mrtvol má proto podtitul Dvojportrét Ladislava Fukse.

Na počátku svých pamětí Ladislav Fuks napsal: „Nejúplněji jsem obsažen jen a jen ve svých knihách. Bude-li je někdo číst za sto let, nebude ho zajímat, jaký jsem byl já. Pokud ano, tak si mě stvoří z toho, co si přečetl.“ A této výzvy Poláček využil.

„Když psal paměti, psal samé podružnosti a vyhýbal se tématům, která by čtenáře skutečně zajímala,“ vysvětluje Poláček, proč se rozhodl k vlastní tvorbě, která má zachytit pravý Fuksův život. Ten vytěžil z četby jeho románů. Variace pro temnou strunu, Příběh kriminálního rady nebo Obraz Martina Blaskowitze - jmenuje Poláček díla, ve kterých údajně Fuks nejsilněji zachytil své vlastní rysy.

Šerosvit jeho děl

V románech se ukazuje fascinace smrtí i tajená homosexuální orientace. Jan Poláček ovšem nalezl jiné dominantní téma: „Podstatnější než to, že byl homosexuál, byl všeobecný strach, který ho pronásledoval. Byl to člověk citlivý a bojácný a měl z toho problém. Ve všech jeho knihách tahle osobní vlastnost probleskuje a vytváří citovaný šerosvit jeho děl.“

„Jsou lidi, kteří mají rádi cukroví nebo holky, on měl prostě rád kluky a mrtvoly,“ říká o svém příteli režisér Juraj Herz, který s ním roku 1968 natočil snad nejslavnější zobrazení Fuksova díla, film Spalovač mrtvol. Herz zatím přečetl pouze část Poláčkovy knihy věnovanou právě Spalovači, v té si však již „podtrhl dost věcí, které nejsou v pořádku“.

„To, co píšu o Spalovači mrtvol, vychází v podstatě z textu rozhovoru, který Juraj Herz poskytl Divadelním novinám,“ brání se Poláček, jenž jako badatel neměl lehkou situaci. Ostatní texty a dokumenty mimo beletrii Fuks před smrtí systematicky likvidoval.

Několik fotografií z jeho bytu

Zbyl však jeho byt v pražském Bubenči, kde Ladislav Fuks žil s nemohoucí matkou a kde byl nalezen dva dny po své smrti. „Tam jste měla pocit, i když svítilo sluníčko, že jste přišli do prostředí, kde vládne tma,“ říká Fuksův přítel Jiří Tušl.

Ladislav Fuks a nová biografie Jana Poláčka
Zdroj: ČT24/ČTK/Plus

Bizarní příbytek plný masek a zlověstných artefaktů se stal prvním podnětem pro novou knihu. „Bylo to několik fotografií z jeho bytu, které mi dala kamarádka. Ty mě tak upoutaly, že jsem napsal povídku, pak několik časopiseckých článků a materiály se dále sbíraly,“ vypráví Jan Poláček, jak napsal Příběh spalovače mrtvol / Dvojportrét Ladislava Fukse.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Dokument o fotografce Jarcovjákové ztratil šanci na Oscara, má ji ale krátkometrážní Hurikán

Český dokument Ještě nejsem, kým chci být se nedostal do nejužšího výběru na ceny Oscar. Snímek Kláry Tasovské o fotografce Libuši Jarcovjákové, natočený v koprodukci České televize, tak ztratil šanci získat cenu pro nejlepší zahraniční film. Zato krátkometrážní snímek Hurikán českého režiséra Jana Sasky se dostal do užšího výběru v kategorii krátký animovaný film.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Hledání manžela bylo pro hrdinky Jane Austenové víc než lov beze zbraní

Ženy střední a vyšších vrstev, které se musí vyrovnat s pravidly strnulé společnosti své doby, bývaly častými hrdinkami románů Jane Austenové. Od narození dodnes oblíbené spisovatelky uplynulo 16. prosince 250 let.
16. 12. 2025

Ze smrti amerického režiséra Roba Reinera je obviněný jeho syn

Americký režisér Rob Reiner a jeho žena Michele zemřeli v neděli násilnou smrtí ve svém domě v Los Angeles. Informovala o tom v pondělí agentura AP s odvoláním na policejní zdroj, podle něhož policisté vyšetřují útok nožem. Úřady obvinily syna manželů, je ve vazbě. Osmasedmdesátiletý filmař režíroval snímky jako Když Harry potkal Sally, Pár správných chlapů nebo Misery nechce zemřít.
15. 12. 2025Aktualizováno15. 12. 2025

Umělci v politice: Stropnický vedl tři ministerstva, Třeštíková vydržela jen 17 dní

Devatenáctým ministrem kultury za éry samostatné České republiky se stal Oto Klempíř (za Motoristy). Hudebník spojovaný hlavně se skupinou J.A.R. není zdaleka jediným umělcem, který se dostal do vrcholné politické funkce. Hudbu, psaní či film vyměnili za křeslo nejen kulturního resortu třeba Martin Stropnický, Michael Kocáb nebo Helena Třeštíková.
15. 12. 2025
Načítání...