Cena za litr benzinu překročila 36 korun, zdražila i nafta a AdBlue

3 minuty
Události: Ceny pohonných hmot dál rostou. Zdražuje i AdBlue
Zdroj: ČT24

Ceny pohonných hmot v Česku od minulého týdne opět výrazně vzrostly. Nejprodávanější benzin Natural 95 zdražil o 65 haléřů a prodává se v průměru za 36,12 koruny za litr. Za naftu řidiči zaplatí průměrně 34,92 koruny za litr, což je o 85 haléřů víc než minulou středu. Vyplývá to z informací na webu společnosti CCS, která ceny sleduje. Zdražuje také směs AdBlue, kterou využívají motory s emisní třídou Euro6. Po ní ale hlavně roste poptávka, podle ministra dopravy, průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (ANO) stoupla až dvojnásobně.

Nad šestatřiceti korunami byla průměrná cena benzinu naposledy na začátku listopadu 2014. Před rokem touto dobou platili motoristé za litr naturalu v průměru necelých osmadvacet korun. Diesel je nyní nejdražší rovněž od listopadu 2014. Před rokem stál průměrně zhruba sedmadvacet korun za litr.

Pohonné hmoty ve zdražování následují ropu, jejíž cena na světových trzích od začátku roku stoupla o desítky procent. Výraznější nárůst u nafty než u benzinu je podle analytiků daný prudkým zdražováním zemního plynu, se kterým souvisí vyšší poptávka po topném oleji.

Nejdražší paliva zůstávají v Praze. Benzin tam průměrně stojí 36,85 koruny za litr a nafta 35,52 koruny za litr. Naopak nejméně zaplatí řidiči za natural v Ústeckém kraji, a to průměrně 35,73 koruny za litr. Diesel je nejlevnější v jižních Čechách, tamní čerpací stanice ho nabízejí v průměru za 34,53 koruny za litr. 

Dražší je také AdBlue, bez něhož se moderní motory nerozjedou

Zdražuje se také směs AdBlue obsahující močovinu, kterou používají motory s emisní třídou Euro6 na čištění spalin. Obvykle stojí kolem sedmi korun, v posledních dvou týdnech ale ceny vyskočily až na čtyřicet korun za litr. Roste ale hlavně poptávka, podle ministra dopravy Karla Havlíčka stoupla o 70 až 100 procent. Havlíček doporučí vládě, aby Správa státních hmotných rezerv pořídila její zásoby pro potřeby záchranných složek.

„Obáváme se, aby nenastala panika s jeho vykupováním, protože bez AdBlue by auta prostě nejela,“ vysvětluje mluvčí ČESMAD Bohemia Martin Felix. Osobní auta spotřebují obvykle litr této směsi na tisíc kilometrů, u kamionů je spotřeba mnohem větší. Podle generálního tajemníka sdružení Vojtěcha Hromíře ale zatím nelze hovořit o akutním nedostatku kapaliny, spíše o obezřetnosti.

Ujistil, že dopravci i stát se situací kolem AdBlue zabývají. „Měli jsme dnes jednání pracovního týmu, který svolal pan ministr Havlíček. (…) Dali jsme dohromady první informace, které se týkají ‚nedostatku‘,“ řekl Hromíř v Byznysu ČT24. Připustil, že lokálně kapalinu nelze sehnat, ale „skutečný nedostatek, aby vážně ohrozil provoz, v těchto dnech nehrozí“.

Příčinou zdražování AdBlue je zřejmě přerušení dodavatelských řetězců kvůli covidu-19 a brexitu. Podle Hromíře přispívá i růst cen plynu. „Plyn je zásadní surovinou pro jeho výrobu,“ podotkl.

„Zatímco okolní vlády přišly a začaly pomáhat, na Slovensku se o tom začíná teprve možná přemýšlet,“ postěžoval si generální ředitel Duslo Šaľa Petr Bláha. Slovenské Duslo Šaľa patří mezi velké výrobce a může být klíčové i pro situaci v Česku.

Analytik: Zdražování bude pokračovat

Podle analytika společnosti Finlord Borise Tomčiaka prudké zdražování pohonných hmot nekončí a i v nejbližším týdnu ještě ceny stoupnou o několik desítek haléřů na litr.

„Nafta bude zdražovat rychleji. Důvodem je zvýšení cen severomořské ropy Brent na současných 85 dolarů (asi 1870 korun) za barel. Od počátku roku už ropa zdražila o více než sedmdesát procent. Velmi vysoké ceny jsou zejména v západní Evropě,“ uvedl.

Ceny se začínají promítat i do cen silniční dopravy. Sdružení ČESMAD odhaduje, že v posledních měsících vzrostly firmám náklady asi o patnáct procent a že se brzy promítnou do cen zboží.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...