Jak se Škoda dostala do koncernu Volkswagen. Smlouva byla podepsaná před 30 lety

Přesně před třiceti lety podepsala automobilka Škoda smlouvu o vstupu do koncernu Volkswagen. Německá firma koupila od státu třetinový podíl, většinu získala o tři roky později. Šlo o první přímý prodej státní firmy zahraničnímu zájemci. Postupně se výroba zvýšila na sedminásobek a Škoda se stala největší českou firmou podle tržeb, zisku i počtu zaměstnanců.

Video Události
video

Události: Odkoupení Škody koncernem Volkswagen

Hlavním lákadlem, kvůli kterému se tehdy o mladoboleslavskou firmu zajímalo 22 zahraničních automobilek, byla Škoda Favorit. Automobilka spustila jeho výrobu v roce 1988 (veřejnosti představen o rok dříve). Byl tehdy mnohými považován za nejlepší a nejspolehlivější automobil v komunistické Evropě.

Finančně vyčerpaná firma

Jeho vývoj však automobilku finančně značně vyčerpal. Také proto nebyla na přelomu 80. a 90. let v dobré kondici. „V době, kdy se o privatizaci Škody jednalo, šlo o zastaralý a hlavně těžce zadlužený podnik,“ vzpomínal bývalý ministr průmyslu Jan Vrba. V ohrožení se ocitly desetitisíce pracovních míst.

Do finále privatizační soutěže nakonec postoupily francouzský Renault a německý Volkswagen. Rozhodnutí české vlády bylo nakonec jednoznačné. Vyhrál Volkswagen. Jeho nabídka byla hodnocena o 40 procent lépe než konkurenta.

Mezi zaměstnanci tehdejší automobilky AZNP (Automobilové závody, národní podnik) Mladá Boleslav vzbudilo převážné kladné reakce. Televizní zpravodajství z 10. prosince 1990 je zachytilo takto: „Já si myslim, že pro nás je to jediná záchrana,“ zněl jeden z hlasů. Další pak: „Bude asi muset být technologická kázeň a dodržovat pracovní dobu a takovéto základní věci, které jsou na Západě běžné.“ Lidé si většinou uvědomovali, že se bude muset pracovat jinak než v bývalém národním podniku.

Od státu dostala automobilka (od roku 1997 se nazývá Škoda Auto) dva roky daňových prázdnin. A Volkswagen zase slíbil investovat do rozvoje devět miliard a udržet vývoj i výrobu na českém území.

Menší zádrhel se pak řešil ještě krátce před tím, než smlouva vstoupila v platnost. „Ovšem ještě do včerejších pozdních nočních hodin nebylo jasné, zda smlouva o společném automobilovém podniku podepsaná 28. března vstoupí v platnost,“ zmiňovalo televizní zpravodajství 16. dubna 1991.

Výhradním majitelem loga s okřídleným šípem byla totiž Škoda Plzeň. A tamní odboráři se postavili proti tomu, aby značku dostala zdarma mladoboleslavská automobilka. Volkswagen pohrozil, že pokud logo nezíská, odstoupí od smlouvy. K dohodě došlo v noci předtím, než smlouva vstoupila v platnost.